Skriftlig spørsmål fra Heidi Nordby Lunde (H) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:632 (2020-2021)
Innlevert: 02.12.2020
Sendt: 03.12.2020
Besvart: 08.12.2020 av arbeids- og sosialminister Henrik Asheim

Heidi Nordby Lunde (H)

Spørsmål

Heidi Nordby Lunde (H): Hvorfor er det etablert et europeisk samarbeid om arbeidsformidling, og hvorfor er det viktig at Norge fortsetter deltakelsen i dette samarbeidet, vil det ved innføringen av regelverket åpnes for flere private markedsaktører, hvordan fungerer utveksling av ledige stillinger i EURES og hvordan samtykker en jobbsøker til å være registret som jobbsøker i EURES, hvordan fungerer det nasjonale godkjenningssystemet, og hvordan etableres en felles europeisk klassifisering av ferdigheter, kompetanse, kvalifikasjoner og yrker?

Begrunnelse

Spørsmålene gjelder innlemmelse av forordning (EU) nr. 2016/589 om et europeisk nettverk for arbeidsformidling og de syv gjennomføringsbeslutningene. Kritikerne av å gi tilslutning til EØS-komiteens beslutning nr. 302/2019 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordning (EU) nr. 2016/589 om et europeisk nettverk for arbeidsformidling (EURES), tilgang til mobilitetstjenester for arbeidstakere og ytterligere integrasjon av arbeidsmarkedene og syv gjennomføringsbeslutninger, har fremmet en rekke påstander i forbindelse med Stortingets behandling av Prop. 141 LS (2019-2020). Spørsmålsstilleren viser til betydningen av å få disse sidene vurdert og avklart før Stortinget gir sin tilslutning til innlemmelsen.

Henrik Asheim (H)

Svar

Henrik Asheim: For å fremme fri bevegelighet av arbeidskraft har Kommisjonen sammen med medlemslandene opprettet et europeisk arbeidsformidlingsnettverk, European Employment Services (EURES). Nettverket består av Kommisjonen og de offentlige arbeidsmarkedsetatene i EU/EØS-landene og Sveits. EURES-nettverket er et viktig samarbeid for å skape velfungerende arbeidsmarkeder for arbeidstakere i EU og EØS-området. Målet med et europeisk samarbeidsnettverk er å fremme frivillig geografisk arbeidsmobilitet mellom medlemsstatene i EU og EØS på et likeverdig grunnlag i overensstemmelse med EU-retten, nasjonal lovgivning og praksis. Norge har deltatt i EURES siden 1994, og deltakelsen i EURES forvaltes av Arbeids og velferdsetaten. Europakommisjonen lanserte 17. januar 2014 et forslag til en revisjon av EURES-samarbeidet mellom de offentlige arbeidsformidlingsetatene i EU medlemstatene, EØS-landene og Sveits. Resultatet ble forordning (EU) nr. 2016/589 og syv tilhørende gjennomføringsbeslutninger.
Regjeringen har nå fremmet et forslag for Stortinget om å innlemme dette regelverket i norsk rett i Prop.141 LS. Gjennomføringen av forordningen og gjennomføringsbeslutningene i norsk lov og forskrift er en forutsetting for at Norge fortsatt skal kunne delta i EURES. Forslaget som er lagt frem viderefører allerede gjennomført regelverk i EØS-arbeidstakarlova kapittel II, om arbeidsformidling innenfor EØS-området. EURES er primært et samarbeidsorgan og den nye EURES-forordningen gjenspeiler et behov for mer samordnet innsats av rekrutteringstjenester, formidlingstjenester, rådgivning og informasjon i et europeisk arbeidsmarked i endring.
Det legges til rette for at flere arbeidsformidlere kan bli en del av EURES-samarbeidet, herunder private arbeidsformidlinger og bemanningsbyråer eller ideelle organisasjoner.
For å sikre kvaliteten i tjenesteleveringen skal det etableres nasjonale godkjenningssystemer i hver enkelt EU- og EØS/EFTA-stat, dette for å autorisere andre aktører enn de offentlige arbeidsformidlingene. De nasjonale godkjenningssystemene skal sikre at arbeidsmobilitet bygger på frivillighet og respekt for det enkelte lands arbeidsmarkedslover. I den nye EURES-strukturen vil NAV ha ansvaret for det nasjonale godkjenningssystemet. Et hovedprinsipp er at retten til å levere tjenester gjennom EURES kun gjelder i den staten der virksomheten er godkjent.
Norske virksomheter rekrutterer gjerne personer fra EØS-området når de trenger kompetanse eller arbeidskraft som ikke er tilgjengelig i Norge. Videre kan norske borgere søke jobber i Europa, når de ønsker eller har behov for det. Den nye forordningen gir arbeidssøkere og arbeidsgivere bedre tilgang til informasjon om stillinger, CV og søknader, samt grunnleggende støttetjenester. EURES-portalen er modernisert med automatisk matching mellom ledige stillinger og søknader i de forskjellige medlemslandene.
Det europeiske arbeidsmarkedet er mer integrert nå enn tidligere, derfor har EU-kommisjonen jobbet målrettet for å øke geografisk og yrkesmessig arbeidsmobilitet gjennom harmonisering av regelverk og gjennom å harmonisere informasjon om arbeidsmarkedet.
En ny forpliktelse for EUs medlemsstater og EØS/EFTA-statene er å gjøre CV-er tilgjengelig i EURES-portalen. Det er de offentlige arbeidsmarkedsmyndighetene som skal sette opp ordninger som sikrer at stillings- og CV-data overføres fra nasjonale baser til EURES-portalen, herunder data fra andre aktører i EURES-samarbeidet. Tidligere har det ikke vært noe automatisk digital utveksling av CV-er i portalen. Videre har det skjedd en stor utvikling innenfor IKT, ved at Internett har blitt en viktig kanal for arbeidsformidling i både privat og offentlig regi. Dette har åpnet nye muligheter for mobilitet i det europeiske arbeidsmarkedet.
For å sikre arbeidsformidling/mobilitet innenfor et land eller mellom land kreves det at man har et felles språk, det vil si, et integrert sett av standarder for å klassifisere hvilken kompetanse arbeidsgivere søker og hvilken kompetanse arbeidssøkerne har. Den europeiske klassifiseringen (ESCO, European Skill, Competences and Occupation) sikrer disse standardene og «knytter» arbeidsgiver og arbeidssøker sammen. ESCO identifiserer og kategoriserer yrker og ferdigheter/kompetanse relevant for det europeiske arbeidsmarkedet på 25 europeiske språk, inkludert norsk, og beskriver hvordan de er knyttet sammen. Det betyr at man får en standard terminologi for yrke og ferdigheter/kompetanse på europeisk nivå. Gevinsten er at standarden vil støtte opp under yrkesmessig og regional mobilitet, redusere mismatch mellom tilbud og etterspørsel på arbeidsmarkedet, og redusere kostnader for arbeidsmarkedsmyndighetene. I Norge har man som de fleste EU/EØS-land valgt å knytte seg opp mot felles klassifisering i EU, og samtidig beholdt et nasjonalt klassifiseringssystem som møter behov i det norsk arbeidsmarked på en god måte.
Når det gjelder jobbsøkers samtykke må det være uttrykkelig, frivillig og konkret i alle prosesser. Som en del av jobbsøkers registreringsprosess må medlemslandene sørge for at jobbsøker får all nødvendig informasjon til å gi samtykke, det vil si informert samtykke. Forståelsen av begrepet informert samtykke skal være i samsvar med krav i ny personvern-forordning som trådte i kraft 2018.