Tom Kalsås (A): Hvor langt har regjeringen kommet i arbeidet med saken hvor staten overtar garantiansvaret for bompengelån på riksveg, både nåværende og framtidige prosjekter, og når forventer regjeringen å fremme saken for Stortinget?
Begrunnelse
I forbindelse med trontaledebatten traff Stortinget den 06.10.2020 følgende vedtak:
"Stortinget ber regjeringen fremme sak for Stortinget hvor staten overtar garantiansvaret for bompengelån på riksveg, både på nåværende og framtidige prosjekter."
Bakgrunnen for vedtaket var å rette opp i det dysfunksjonelle systemet, hvor fylkeskommunene må stille garantiansvar for prosjekter hvor de verken kan styre inntekter eller utgifter, men står i fare for å sitte igjen med regningen til slutt dersom nedbetalingen av prosjektene ikke går som planlagt.
Dagens system har ført til at fylkeskommuner som Rogaland, som har garantert for store riksvegprosjekter som Ryfast og Rogfast, har et samlet garantiansvar på over 30 milliarder kroner. Dette står i et åpenbart misforhold til Rogaland fylkeskommunens økonomiske situasjon, med driftsinntekter på i overkant av 7 milliarder kroner.
Denne problemstillingen er godt kjent for regjeringen, ettersom fylkesordfører Marianne Chesak har tatt den opp i møter både med samferdselsministeren og kommunalminister Nikolai Astrup.
For flere fylkeskommuner står en nå i en situasjon hvor det vil være økonomisk uansvarlig å påta seg ytterligere garantiansvar. Samtidig er det nye vegprosjekter under planlegging som vil kreve at det stilles garanti, og som står i fare for å bli utsatt dersom ikke staten overtar garantiansvaret. Dette gjelder blant annet Nye Veier AS sitt prosjekt E39 Bue - Ålgård, hvor begge de berørte kommunene har truffet de nødvendige lokale vedtakene om bompengefinansiering.