Elise Waagen (A): På bakgrunn av tilbakemeldingene som ventes i løpet av kort tid fra Bane Nor, når kan det forventes en konkret plan for finansiering og fremdrift for å åpne for godstrafikk på Østre linje?
Begrunnelse
Industribedrifter i Østfold har gitt tydelig uttrykk for at det bør åpnes opp for å kjøre godstog på Østre linje i Østfold. Dette for å redusere kostnader, og sikre fleksibilitet i transportløsningene i perioder der vestre linje er stengt.
Ved behandling av Dokument 8:122 S (2018–2019) (Innst. 357 S for 2018–2019) stilte en samlet transportkomite seg bak følgende merknad:
«Komiteen mener at det trengs flere tiltak for å flytte mer gods fra vei til bane. Komiteen viser til at bl.a. Borregaard i Sarpsborg og Norske Skog Saugbrugsforeningen i Halden peker på Østfoldbanens østre linje som viktig for å redusere transportkostnadene, og som et viktig supplement til Østfoldbanens vestre linje.»
Den 4. november uttalte statsråden følgende i Stortinget:
«På den bakgrunn bad Jernbanedirektoratet i fjor haust Bane NOR om å greie ut Østfoldbanen si austre linje for avgrensa godstrafikk. Utgreiinga, som blei ferdig i juni i år, er delt inn i tre trinn, basert på aktuelle infrastrukturtiltak: trinn 1: strengt nødvendige tiltak, trinn 2: ytterlegare tilrettelegging, trinn 3: ordinær godstrafikk.
Utgreiinga omfattar ikkje ei utarbeiding av eit kostnadsoverslag, og derfor er det ikkje drøfta eller tatt stilling til finansiering, framdrift og overordna prioriteringar mot andre prosjekt og tiltak. Bane NOR jobbar no vidare med desse spørsmåla, med tanke på å gi Jernbanedirektoratet ei tilbakemelding i slutten av november. Direktoratet vil da forhåpentlegvis veta meir om kva som skal til for å få godstrafikk på austre linje på kort sikt.»