Emilie Mehl (Sp): Mener statsråden det er forsvarlig å legge opp til å «ha et hardt og jevnt snø- og isdekke med maksimum to-tre cm løs snø» gjennom vinteren langs riksveg 3 i Østerdalen, eller vil samferdselsministeren instruere statens vegvesen i å reklassifisere Riksveg 3 fra Rena til Ulsberg til vinterdriftsklasse B så fort som mulig?
Begrunnelse
Riksveg 3 gjennom Østerdalen er korteste veg mellom Oslo og Trondheim og den foretrukne strekningen for tungtransport mellom de to byene. Strekningen er også så godt som aldri stengt grunnet værforhold, og tjener derfor som omkjøringsveg for E6 over Dovrefjell flere ganger hver vinter. Trafikktelling har vist at det daglig kjører mellom 350 og 400 vogntog på strekningen mellom Rena og Ulsberg, og i de periodene hvor E6 over Dovrefjell er stengt, øker dette tallet betydelig.
Fram til 1. september 2020 var strekningen mellom Rena og Ulsberg på riksveg 3 derfor kategorisert som vinterdriftsklasse B. Det innebærer at det som hovedregel skal være bar vei også gjennom vinteren. I fjor kom det derimot varsel om at vegen skulle nedklassifiseres og i dag er den klassifisert som vinterdriftsklasse C. Det betyr at den kommende vinteren vil strekningen på rv. 3 gå fra å ha hovedsakelig bar vei til at man aksepterer «et hardt og jevnt snø- og isdekke med maksimum to-tre cm løs snø» i kalde perioder. En slik endring samsvarer dårlig med opplevelsen både norsk lastebilforbund, ambulansepersonell og vanlig personbilsjåfører har av vegstrekningen som utrygg på vinterstid.
Riksveg 3 gjennom Østerdalen er tungt trafikkert av vogntog med dårlige dekk og utenlandske sjåfører. Sjåfører som ofte mangler den nødvendige erfaringen med vinterføre før de gir seg i kast med den ulykkesutsatte strekningen. Leder for norsk lastebileierforbund Innlandet, Arild Olsbakk, har ved flere anledninger uttalt at de nye standardene utgjør en risiko for økt antall ulykker i Østerdalen. Det er bekymringsverdig at SVV velger å ikke høre på de som har utført brøytingen på vegen og isteden ser for seg å spare penger på å redusere standarden og øke risikoen for ulykker på en så tungt trafikkert vei.
Så langt har årets høst vært mild, men i forrige uke kom det første snøfallet i Nord-Østerdal. Allerede i løpet av den første dagen med skikkelig vinterføre etter omklassifiseringen var det en frontkollisjon mellom et vogntog og en personbil på riksveg 3 ved Alvdal. Hver vinter omkommer det personer på strekningen, og lokalbefolkningen frykter nå at årets vinter kan bli enda verre enn vanlig.