Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:527 (2020-2021)
Innlevert: 22.11.2020
Sendt: 23.11.2020
Besvart: 30.11.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvilke utredninger har blitt foretatt av jernbanemyndighetene om muligheten for å etablere en sporforbindelse mellom eksisterende østfoldbane og det nye dobbeltsporet nord for Ski stasjon, på strekningen mellom Ski og Vevelstad, hvilke konklusjon(er) har denne/disse utredningen(e) gitt og hvordan har denne/disse blitt fulgt opp i ettertid?

Begrunnelse

I svar på skriftlig spørsmål fra daværende stortingsrepresentant Line Henriette Holten (KrF), svarte daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete 06.06.2007 at:

«Jernbaneverket er nå i ferd med å revurdere foreliggende traséplan for nytt dobbeltspor Oslo-Ski (…) Jernbaneverket vil i denne sammenheng se på om det valgte konseptet er fleksibelt og framtidsrettet nok både i forhold til stasjonstilknytninger og når det gjelder samspill og sporforbindelser mellom eksisterende jernbanetrasé og det nye dobbeltsporet som planlegges mellom Oslo og Ski. Jeg har fått opplyst at Jernbaneverket i denne forbindelse også vil se på muligheten for og hva det koster å etablere en sporforbindelse mellom eksisterende østfoldbane og det nye dobbeltsporet nord for Ski stasjon, på strekningen mellom Ski og Vevelstad. En slik sporsammenkobling er ikke tatt med i foreliggende planløsning.
Jeg synes det er riktig at Jernbaneverket ser på muligheten for en sporsammenkobling mellom eksisterende trasé på Østfoldbanen og det nye dobbeltsporet som planlegges mellom Oslo og Ski. Om det er aktuelt å foreta en slik sammenkobling, kan en først ta stilling til når Jernbaneverket har foretatt nærmere markedsundersøkelser og om det er behov for økt togtrafikk til og fra Østfoldbanen, østre linje, utover frigitt kapasitet på eksisterende jernbanetrasé, sammenholdt med hva det koster å bygge et slikt sammenkoblingsspor.»

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: En kapasitetssterk sporforbindelse mellom Østfoldbanen og det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski (Follobanen) har vært vurdert siden den opprinnelige løsningen for det nye dobbeltsporet fra slutten av 1990-tallet måtte revurderes. Dette blant annet som følge av at man forlot løsningen med flere knutepunktstasjoner på den nye dobbeltsporstrekningen.
Som grunnlag for utarbeidelse av en hovedplan for Follobanen, ble det i en tidlig fase av dette arbeidet vurdert å bygge en slik sporforbindelse nord for Ski stasjon. Vurderingen viste at denne løsningen ville gitt en betydelig kostnadsøkning for Follobaneprosjektet, men det var i hovedsak kapasitetsmessige forhold som var årsaken til at daværende Jernbaneverket anbefalte en annen løsning for å tilrettelegge for at tog fra Østre linje også skulle kunne kjøre Follobanen mellom Oslo S og Ski stasjon. En slik forbindelse mellom Østfoldbanen og Follobanen nord for Ski stasjon ville bidratt til en sterk reduksjon av kapasiteten på Ski stasjon etter åpning av Follobanen, og gitt begrensinger for fremtidig økning av trafikktilbudet, både for persontrafikk og godstrafikk over Ski stasjon. I hovedplanen, datert 17.06.2011, ble det derfor anbefalt å bygge en kapasitetssterk avgreining for Østre linje fra Vestre linje syd for Ski stasjon. Dette inngikk ikke som en del av Follobaneprosjektet.
Hovedplanen for Follobanen ble lagt til grunn for etterfølgende konsekvensutredning (KU) og regulering av strekningen.
Som følge av at en kapasitetssterk avgreining for Østre linje ikke er en del av Follobaneprosjektet, ba Samferdselsdepartementet i brev av 18. februar 2014 om at Jernbaneverket igangsatte arbeid med en konseptvalgutredning – KVU – for forbindelsen til Østre linje mot Oslo. Videre ba Stortinget regjeringen om en tilleggsutredning i brev av 17. juni 2014. Til sammen utgjorde disse mandatet for konseptvalgutredningen.
Det ble vurdert i alt ni konsepter, deriblant også et konsept med en tilkopling nord for Ski stasjon. De ni konseptene var gjenstand for en omfattende silingsprosess, der forhold som konsekvenser for fremdrift for Follobaneprosjektet, kapasitet, robusthet, naturmangfold, støy, kulturminner/-miljøer, økonomi og tekniske forhold ble vektlagt. Etter siling ble fire konsepter videreført. Av disse kom planskilt tilkopling sør for Ski samlet best ut. Konklusjonen ble styrket av samfunnsøkonomiske beregninger gjort i rutemodellarbeidet. Konseptet ble derfor anbefalt videreført. En kvalitetssikringsrapport – KS1 – av 5. oktober 2016 konkluderte på samme måte.
Regjeringen har lagt anbefalingen fra nevnte KVU og KS1 til grunn for videre planlegging, jf. oppdragsbrev av 7. april 2017 fra Samferdselsdepartementet.
Sammen med framleggelsen av planprogram for Østre linjes avgreining og Ski hensetting til offentlig ettersyn i september 2019, utarbeidet Bane NOR en rapport der det utenom oppsummering av resultatene fra konseptvalgutredningens siling ble gjennomført en ny vurdering av alternativer for Østre linje avgreining som ikke var foreslått videreført, slik som en avgreining nord for Ski. Løsning med avgreining nord for Ski ble også her anbefalt ikke videreført.
Follobanen og Ski stasjon er under bygging etter vedtatte planer. I Jernbanedirektoratets handlingsprogram er Østre linjes avgreining sør for Ski planlagt tatt i bruk i 2025. Avgreiningen er sentral for å øke kapasiteten på Ski stasjon, og vil muliggjøre tilbudsforbedringer i togtilbudet i hele Sørkorridoren på Østfoldbanens Vestre og Østre linje.