Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvilke utredninger har blitt foretatt av jernbanemyndighetene om muligheten for å etablere en sporforbindelse mellom eksisterende østfoldbane og det nye dobbeltsporet nord for Ski stasjon, på strekningen mellom Ski og Vevelstad, hvilke konklusjon(er) har denne/disse utredningen(e) gitt og hvordan har denne/disse blitt fulgt opp i ettertid?
Begrunnelse
I svar på skriftlig spørsmål fra daværende stortingsrepresentant Line Henriette Holten (KrF), svarte daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete 06.06.2007 at:
«Jernbaneverket er nå i ferd med å revurdere foreliggende traséplan for nytt dobbeltspor Oslo-Ski (…) Jernbaneverket vil i denne sammenheng se på om det valgte konseptet er fleksibelt og framtidsrettet nok både i forhold til stasjonstilknytninger og når det gjelder samspill og sporforbindelser mellom eksisterende jernbanetrasé og det nye dobbeltsporet som planlegges mellom Oslo og Ski. Jeg har fått opplyst at Jernbaneverket i denne forbindelse også vil se på muligheten for og hva det koster å etablere en sporforbindelse mellom eksisterende østfoldbane og det nye dobbeltsporet nord for Ski stasjon, på strekningen mellom Ski og Vevelstad. En slik sporsammenkobling er ikke tatt med i foreliggende planløsning.
Jeg synes det er riktig at Jernbaneverket ser på muligheten for en sporsammenkobling mellom eksisterende trasé på Østfoldbanen og det nye dobbeltsporet som planlegges mellom Oslo og Ski. Om det er aktuelt å foreta en slik sammenkobling, kan en først ta stilling til når Jernbaneverket har foretatt nærmere markedsundersøkelser og om det er behov for økt togtrafikk til og fra Østfoldbanen, østre linje, utover frigitt kapasitet på eksisterende jernbanetrasé, sammenholdt med hva det koster å bygge et slikt sammenkoblingsspor.»