Åsunn Lyngedal (A): Hva er bakgrunnen for at regjeringen ikke har prioritert Narvikterminalen i statsbudsjettet for 2021, og hvilke andre muligheter ser ministeren til å få startet det viktige arbeidet på terminalen så raskt som mulig?
Begrunnelse
Ofotbanen er Nord-Norges grønne korridor. Hver uke går 16 elektrifiserte godstog fulle av fersk fisk fra Narvik, gjennom Sverige til Oslo og Alnabru eller til Malmø der fisken eksporteres videre til hele verden. Omtrent 1/3 av all fersk fisk fra landsdelen tar denne veien til markedet. Et tog tilsvarer omtrent 24 vogntog og det betyr at Narvikterminalen og Ofotbanen erstatter i underkant av 400 vogntog mellom nord og sør hver uke. Fisketransporten involverer vogntog til Narvik fra merder og fiskemottak i Lofoten, Vesterålen, Salten og Sør-Troms. Når transporten bare går internt i landsdelen har vogntoget som regel både en norsk eier og sjåfør. Det er ikke tilfellet når fisken må ta hele veien til markedet på hjul.
Fangst av villfisk og produksjonen i havbruk har økt, og transportørene ønsker å øke mengden fisk på Ofotbanen. Etter kontakt med transportørene har jeg fått opplyst at det er søkt om å kjøre ytterligere 6 ukentlige tog som har fått avslag fordi det ikke er plass til flere tog på Narvikterminalen.
Det har lenge vært kjent at terminalen har et behov for utvidelse, men den nødvendige bevilgningen på 150 millioner framgår ikke av regjeringens forslag til budsjett for 2021. Dette gir 144 flere vogntog mellom Nord-Norge og Oslo/Malmø hver eneste uke. Utvidelsen er opplyst å ta 2 år, og med økningen i eksport fra de tre nordnorske fylkene skulle den ha skjedd for lenge siden. Stortinget har lenge bedt om prioritet for tiltak som kan flytte godt fra vei til bane og sjø, forsømmelsen av å utvide Narvikterminalen tvinger gods tilsvarende 144 vogntog hver uke over på vei i to år. Dette gir store økte CO2 utslipp og økt transport med utenlandske vogntog på norske veier.