Skriftlig spørsmål fra Bengt Fasteraune (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:481 (2020-2021)
Innlevert: 17.11.2020
Sendt: 18.11.2020
Besvart: 25.11.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bengt Fasteraune (Sp)

Spørsmål

Bengt Fasteraune (Sp): Valdresbanen er ikke lenger i aktiv bruk, det er 20 år siden siste tog benyttet seg av banen. Ettersom Valdresbanen formelt sett fortsatt er en del av det nasjonale jernbanenettet legges det store begrensninger på utviklingen i de kommunene som banen går i gjennom.
Vil statsråden ta initiativ til at Valdresbanen tas ut av det nasjonale jernbanenettet slik at områdene banen beslaglegger kan benyttes til vekst og utbygging lokalt?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Samferdselsdepartementet har mottatt anbefaling fra Jernbanedirektoratet om at størstedelen av den gjenværende delen av Valdresbanen tas ut av det nasjonale jernbanenettet og dermed kan stilles til disposisjon for andre formål. Denne anbefalingen er til behandling i departementet og dersom anbefalingen tas til følge vil regjeringen fremme denne anbefalingen for Stortinget i vårsesjonen.
Jernbanedirektoratet og Bane NOR har foreslått at det treffes endelig nedleggingsvedtak for flere strekninger som ikke har vært i bruk på lang tid. I første omgang vil SD, etter anbefaling fra Jernbanedirektoratet, vurdere å anbefale at Namsosbanen og størstedelen av den gjenværende delen av Valdresbanen frigis for alternative formål, og at dette fremmes for Stortinget for vedtak. Ihht. tidligere praksis om endelig nedlegging av jernbanestrekninger, er det nødvendig å legge saken fram for Stortinget for vedtak.
Konsekvensen av at jernbanestrekninger blir frigjort for andre formål enn togtrafikk, er at strekningene ikke lenger anses som en del av det nasjonale jernbanenettet. Det nasjonale jernbanenettet er den jernbaneinfrastrukturen som er tilgjengelig for persontransport og/eller godstransport og som blir forvaltet av Bane NOR SF, som infrastrukturforvalter. Disse strekningene vil dermed heller ikke nevnes i Bane NORs nettveiledning som strekninger det kan kjøres tog på.
At en strekning på jernbanen er i drift og fremstår som en del av det nasjonale jernbanenettet, betyr også at Jernbanelovens §10 avgrenser mulighetene til annen arealbruk innenfor en sone på 30 meter på hver side av traseen. Så lenge strekningene er tilegnet jernbaneformål, kan heller ikke de tilgrensende arealene frigjøres til andre formål.
Det har ikke vært togtrafikk på Valdresbanen på strekningen Røste - Dokka på mange år. Jernbanedirektoratet anbefaler at Valdresbanen på strekningen Røste - Dokka blir frigitt til andre formål enn jernbanevirksomhet. Strekningen har ikke vært prioritert vedlikeholdt på mange år, og er i svært dårlig forfatning. Inntil videre bør man for strekningen Eina - Røste vente på endelige avklaringer av en eventuell fremtidig tømmerterminal ved Røste. Jernbanedirektoratet viser til Bane NORs vurdering som tilsier at infrastrukturen på strekningen Eina - Dokka på Valdresbanen ikke vil være i kjørbar stand for tømmertog uten fullstendig utskiftning av overbyggingen og oppgradering av sidegrøfter, stikkrenner og tekniske anlegg. I 2012 ble det gjennomført en mulighetsstudie for Valdresbanen som skisserte en kostnad for opprustning av delstrekningen Eina - Dokka på 300 millioner kroner. Det kan forventes at dette anslaget nå er økt.
SD har forståelse for ønsket om å se det å ta ut banestrekningar av det nasjonale jernbanenettet i sammenheng med vurderinger av etterbruk i samme prosess. Samtidig støtter SD Jernbanedirektoratets syn om at det er hensiktsmessig å sette i gang formelle prosesser knyttet til etterbruk først etter at et eventuelt vedtak er fattet av Stortinget, slik som Bane NOR foreslår. Etter et eventuelt slikt vedtak vil Bane NOR i samråd med berørte parter drøfte hensiktsmessig etterbruk. Behovet for en bred prosess knyttet til etterbruk blir vektlagt av de fleste aktørene. Jernbanedirektoratet er informert om at Nordre Land kommune ønsker å frigjøre dagens jernbaneareal i sentrum til byutviklingsformål. Så lenge Valdresbanen er en del av det nasjonale jernbanenettet kan ikke disse arealene frigjøres til andre formål.