Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Hvorfor er de som lager musikken ekskludert fra å få del i midler fra stimuleringsordningen gjennom at arrangørene ikke kan legge inn hele kostnaden til å betale disse som i en normalsituasjon i søknaden til Norsk Kulturråd, når forskriften for ordningen sier at hele næringskjeden skal stimuleres, og når det ikke er foreslått andre ordninger for denne gruppen som kompenserer tilstrekkelig for denne utelatelsen?
Begrunnelse
Arrangører kan nå søke Norsk Kulturråd om midler fra stimuleringsordningen for å kunne gjennomføre arrangementer som om det var en normalsituasjon, og som om alle billetter blir solgt. Det betyr at alle involverte aktører vil få betalt som i en normalsituasjon. På kulturrådets nettsider står det imidlertid at arrangører bare skal føre opp utgifter til vederlag til de som har laget musikken for de billettene som faktisk er solgt. Det betyr at TONO kun vil kunne kreve inn vederlag til komponister, låtskrivere og musikktekstforfattere for maksimalt 200 solgte billetter. Konsekvensen av dette er at alle får betalt som i en normalsituasjon, bortsett fra de som lager musikken. De får i stedet bare betalt på grunnlag av de maksimalt 200 billettene som faktisk er solgt, og for enkelte områder bare for inntil 50 billetter. (Slik smittevernreglene er per nå). Ettersom vederlaget til disse rettighetshaverne varierer etter antallet solgte billetter, betyr dette en sterk begrensning på hvilke inntekter de som lager musikken kan få.
TONO har i sitt innspill til statsbudsjettet 2021 gjort rede for et vederlagstap for norske komponister og låtskrivere på minimum 43 millioner fra mars av, og tapene vokser for hver dag aktiviteten er redusert som følge av smittevernbegrensninger. Dette tapet har ikke blitt kompensert gjennom noen av ordningene som har blitt opprettet. Regjeringen har bevilget 130 millioner til rettighetshavere for å styrke deres økonomi, men bare 17 millioner av dette er rettet mot musikkfeltet, og bare 8 av disse 17 millionene er direkte rettet mot de som lager musikken gjennom ordningen for bestillingsverk og produksjonsstøtte i Norske Kulturråd. Det skapende musikkfeltet har derfor et klart behov for å være del av stimuleringsordningen og det er ikke lett å se at det er hjemmel i forskriften for å ekskludere denne gruppen.