Skriftlig spørsmål fra Bengt Fasteraune (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:375 (2020-2021)
Innlevert: 08.11.2020
Sendt: 09.11.2020
Besvart: 16.11.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bengt Fasteraune (Sp)

Spørsmål

Bengt Fasteraune (Sp): Regjeringen har varslet at samfunnsøkonomisk nytte blir viktigere ved valg av nye vegprosjekt. Da er det viktig at vi vet hvilke tall som legges til grunn for beregningen av samfunnsøkonomisk nytte. I det nevnte tilfellet vil det ha stor betydning om det er beregningene til Nye Veier eller Statens vegvesen som legges til grunn.
Hvordan forklarer statsråden den store forskjellen i beregningen mellom Statens vegvesen og Nye Veier?

Begrunnelse

Både Statens vegvesen og Nye veier arbeider for å få til en helhetlig planlegging og utbygging av Rv. 4 fra Mjøsbrua til Oslo. En ny trafikksikker Rv. 4, med god framkommelighet, er viktig for utviklingen av Gjøvik, Toten og Hadeland. Innlandet fylkeskommune har vegen øverst på listen over sine prioriterte innspill til NTP.
Regjeringen har varslet at det vil legges større vekt på samfunnsøkonomisk nytte i vurderingen av hvilke nye prosjekter som skal prioriteres. For å få til en god samfunnsøkonomisk nytte av samferdselsinvesteringer er regjeringen spesielt opptatt av å kutte reisetiden gjennom høyere snitthastighet og en kortere trasé. Jo flere som vil bruke den nye vegen, jo bedre samfunnsøkonomisk nytte.
Nye Veier mener ny Rv. 4 på vestsiden av Mjøsa vil føre til en kraftig trafikkvekst, de mener mye av denne trafikken vil komme fra nybygde E6 på østsiden av Mjøsa. Nye Veier stadfester dette i innspillet til NTP hvor de skriver at trafikken vil øke fra 7000 til 18.000 på Rv. 4 ved Eina i 2030.
Samtidig sier Statens Vegvesen at ny Rv.4 har et potensiale for overføring av trafikk på mellom 2000 og 3000. Sammen med økt trafikk lokalt langs Rv. 4 ser Statens Vegvesen for seg en mye lavere trafikk på Rv. 4 forbi Eina.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg vil vise til at Statens vegvesen og Nye Veier AS i løpet av høsten 2020 har gjennomført transportmodeller og samfunnsøkonomiske beregninger etter felles retningslinjer. Disse er vedtatt av transportvirksomhetene i fellesskap for arbeidet med Nasjonal transportplan 2022-2033.
Retningslinjene regulerer modellversjon som skal benyttes til virkningsberegninger, bruk av viktige inngangsdata som befolkningsvekst, økonomisk vekst og vekst i fossilfrie biler. De felles retningslinjene for beregningene, regulerer hvilke prosjekter som kan være i en referanseberegning, og hvordan bompenger skal kodes inn i modellsystemet. Det er kontrollert at virksomhetene har like forutsetninger for sine beregninger. Omtalte analyser er utført uten bompenger på rv. 4. De inkluderer ikke redusert samfunnsnytte på E6 ved overføring av trafikk.
Ny rv. 4 mellom Gjelleråsen og Mjøsbrua vil føre til en kraftig trafikkvekst, der en del av trafikkøkningen vil komme fra E6. I begge beregningene er størrelsen på overført trafikk fra E6 om lag 2000-3000 kjøretøyer per døgn.
I tillegg til overføring fra E6, vil det overføres trafikk fra øvrige veier. I beregningene legges det til grunn at ny rv. 4 fører til en betydelig reisetidsreduksjon og en forkorting av reiseavstanden. Det er lagt til grunn at reisetiden reduseres med 30-40 minutter mellom Oslo og Mjøsbrua sammenliknet med referanse.
Dette gir igjen i beregningene utslag ved at de ulike bo- og arbeidsmarkedsregionene i området Lillehammer, Gjøvik, Hadeland og Oslo/Romerike knyttes nærmere sammen, og det vil kunne medføre et økt reiseomfang.
I Nye Veiers beregninger forventes trafikken ved Eina å ligge på om lag ÅDT 7 000 i referansealternativet og 14 500 i alternativet med ny rv. 4. Tilsvarende snitt i Statens vegvesens beregning viser 6 700 i referansealternativet og 13 200 med ny rv. 4. Årsaken til forskjellene kan skyldes at det er lagt til grunn noe ulike forslag til løsninger, både med hensyn til tilpasning til sideveinettet og selve linjeføringen. Differansen i beregnet trafikkmengde er imidlertid i tråd med usikkerhet knyttet til denne typen beregninger.
Analysene til både Nye Veier og Statens vegvesen viser at prosjektet vil bygge sammen bo- og arbeidsmarkeder i regionen samtidig som trafikksikkerheten vil øke betydelig.
Statens vegvesens og Nye Veiers innspill og beregninger for mulige nye prosjekter i ny Nasjonal transportplan inngår nå som grunnlagsmateriale i Samferdselsdepartementets videre arbeid med prioriteringer i transportplanen. Rv. 4 vil i dette arbeidet bli vurdert opp imot en rekke andre veiprosjekter og strekninger på riksveinettet, og den endelige prioriteringen vil bli lagt frem for Stortinget neste år.