Petter Eide (SV): Den 7. juli 2017 vedtok 122 land et forbud mot atomvåpen i FN. Traktaten trer i kraft 22. januar 2021 etter at 50 stater har ratifisert traktaten. Regjeringen har ved mange anledninger understreket at den vil bygge sin politikk på folkeretten. Regjeringen viser til at atomvåpen inngår som et nøkkelelement i NATOs avskrekkingsstrategi.
Hvilke konsekvenser vil det ha for norsk politikk at er atomvåpen nå blir folkerettsstridig, og hvilke initiativ vil Norge ta i NATO for å bidra til at NATO bygger sin politikk på folkeretten?
Begrunnelse
Forbudet, som trer i kraft i 22.1. 2021, forbyr atomvåpen og aktivitet relatert til atomvåpen. Det vil bli ulovlig for parter å ta del i noen form for aktivitet som er relatert til atomvåpen. Traktaten forbyr bruk, utvikling, testing, produksjon, fremstilling, anskaffelse, oppbevaring, lagring, overføring, mottak, trussel om å bruke, utplassere, installere og distribuere atomvåpen. Forbudet vil også innebære forbud mot enhver assistanse for traktatparter å engasjere seg og delta i militære forberedelser relatert til atomvåpenbruk, finansiering av atomvåpen og fremstilling av disse, samt å tillate transport av atomvåpen gjennom territorielt hav og/eller luftrom. Avtalen krever også at statsparter med atomvåpen destruerer sine atomvåpen og atomvåpenprogram. Også stater som oppbevarer andre staters atomvåpen på sitt territorium må få disse fjernet. Traktaten forplikter også parter å bistå i arbeidet med implementeringen av traktaten internasjonalt. Norge har en sterk tradisjon til å støtte folkeretten, og det finnes ingen folkerettslige avtaler som Norge ikke er en del av. Det er derfor av sterk politisk interesse å få avklart hvordan Norge vil stille seg til atomvåpenforbudet.