Skriftlig spørsmål fra Gisle Meininger Saudland (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:335 (2020-2021)
Innlevert: 02.11.2020
Sendt: 03.11.2020
Besvart: 10.11.2020 av finansminister Jan Tore Sanner

Gisle Meininger Saudland (FrP)

Spørsmål

Gisle Meininger Saudland (FrP): Mener statsråden det er rimelig at nødetater betaler full alkoholavgift for desinfeksjonsmiddel kjøpt i en pandemisituasjon, og vil statsråden instruere skatteetaten til ikke å kreve inn denne avgiften?

Begrunnelse

Når covid-pandemien inntraff tidligere i år så var det vanskelig å få tak i nok desinfeksjonsmiddel. Spritprodusenten Arcus tilbød seg å lage håndsprit til nødetatene som en del av dugnaden for å bekjempe pandemien.
Blant annet så kjøpte brannvesenet i Ålesund 50 liter håndsprit for 2500kr. I etterkant fikk de en sjokkregning på 27.400 kr i alkoholavgift. Saken er omtalt i VG her: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kRRpz9/brannvesenet-kjoepte-haandsprit-for-2500-kr-fikk-sjokkregning-paa-27400
Ifølge artikkelen var desinfeksjonsspriten brannvesenet fikk tilsendt IKKE drikkbar men spriten har ifølge skatteetaten ikke blitt denaturert godt nok, eller sagt på en annen måte – den er ikke blitt gjort tilstrekkelig udrikkelig.
Selv om regelverket er slik så må det kunne forventes at man gjør unntak i en ekstraordinær situasjon. For de fleste så framstår det som urimelig at nødetater som kjøper inn håndsprit i en pandemisituasjon blir etterfakturert 549 kr literen fordi man i en krisesituasjon ikke gjorde alt riktig “etter boka“.
Spritprodusenten opplyser at de har levert ca. 29.000 liter håndsprit til nødetater rundt omkring i Norge. De har med andre ord gjort en betydelig innsats for å begrense spredningen av covid19 og burde strengt tatt fått en takk framfor en smekk.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Omsetningen av alkohol er strengt regulert i Norge, og er sammen med alkoholavgiften viktige virkemidler i alkoholpolitikken. Omsetning av konsumalkohol skjer gjennom Vinmonopolet, og er belagt med alkoholavgift.
Etanol til teknisk bruk reguleres gjennom særavgiftsforskriften. Den skiller mellom ren etanol og etanol som er gjort udrikkelig gjennom tilsetning av denatureringsmidler (denaturert). Denaturert etanol, herunder desinfeksjonssprit, kan omsettes fritt og uten alkoholavgift. Ren etanol kan derimot bare selges til nærmere definerte brukergrupper. Utlevering av ren etanol utøser også alkoholavgift, med mindre etanolen leveres til sykehus, laboratorier mv., eller til aktører som benytter etanol som råstoff eller hjelpemiddel ved vareproduksjon.
Det er skatteetaten som forvalter reglene om omsetning av teknisk sprit. I denne saken har skattekontoret fastsatt avgift for salg av udenaturert etanol, som Arcus har solgt som desinfeksjonssprit. Jeg presiserer at det er Arcus, og ikke kundene til Arcus, som er ansvarlig overfor skattemyndighetene, altså for at det blir beregnet og betalt riktig avgift.
Departementet går ikke inn i vurderinger av enkeltsaker, og jeg kjenner ikke alle enkeltelementer i den aktuelle saken. For å få endret skattekontorets vedtak, må Arcus klage på vedtaket. Det er Skattedirektoratet som er klageinstans. Etter det jeg har fått opplyst har Arcus nå påklaget vedtaket. Jeg legger til grunn at Arcus i klagen har lagt frem all informasjon de mener er relevant for saken, slik at direktoratet har et best mulig faktisk grunnlag for å ta stilling til avgiftsspørsmålet.
Ved behandlingen av klagen, gjør direktoratet sin selvstendige vurdering av dispensasjon etter Stortingets vedtak om avgift på alkohol § 4. Etter denne bestemmelsen kan det fritas for avgift når det oppstår enkelttilfeller eller situasjoner som ikke var overveid da avgiftsvedtaket ble truffet, og avgiften i det spesielle enkelttilfellet får en utilsiktet virkning.
Jeg vil understreke at koronapandemien har skapt en helt spesiell og veldig krevende situasjon for oss alle. Og spesielt i mars, da krisen var akutt, var vi i en helt ekstraordinær situasjon. En viktig grunn til at vi fikk så raskt kontroll på smitten, er nettopp det samfunnsansvaret som både folk og bedrifter viste da Norge trengte det som mest.
Det finnes mange eksempler på at myndighetene har tatt hensyn til denne ekstraordinære situasjonen i anvendelsen av ulike regler, også på skatte- og avgiftsområdet. Jeg har tiltro til at Skattedirektoratet vil vurdere alle sakens sider ved den videre behandlingen av saken representanten viser til. Og jeg stoler på at direktoratet vurderer dispensasjonshjemmelen som finnes i det aktuelle regelverket på en måte som tar hensyn til at det oppstår ekstraordinære situasjoner når vi blir rammet av en krise, slik vi ble i mars.