Skriftlig spørsmål fra Siv Jensen (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:298 (2020-2021)
Innlevert: 30.10.2020
Sendt: 30.10.2020
Besvart: 10.11.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Siv Jensen (FrP)

Spørsmål

Siv Jensen (FrP): Vil helseministeren gjøre nødvendige endringer i regelverket som følger av tobakkskadeloven slik at lommeaskebeger kan bli synlig markedsført?

Begrunnelse

Selskapet Sneipfritt har utviklet engangsaskebeger for å forhindre at folk kaster sneiper. Sneiper er som kjent også en del av problemet med plastforsøpling.
Helsedirektoratet mener produktet er i strid med Tobakkskadelovens regler om tobakkreklame. Dermed må produktet selges skjult i skap på linje med andre tobakksvarer. Paradokset er at Sneipfritt har fått tilskudd fra Handelens Miljøfond for å nettopp utvikle produkter som skal forhindre forsøpling med sneiper, som består av 95 % plast.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Jeg er glad for at representanten setter fokus på miljøkonsekvensene knyttet til sigarettsneiper. Tobakksproduksjon medfører avskoging, dårligere jord, tap av biomangfold, klimagassutslipp, giftig avfall, helseskader for arbeiderne mv. På verdensbasis utgjør tobakksavfall den viktigste enkeltkomponenten av søppel. I Finland er det beregnet at det hvert år blir kastet om lag 4 mrd. sigarettsneiper på gata. Mange av dem inneholder kadmium, arsenikk og bly. De giftige kjemikalene fra sigarettsneiper kan forurense vann og forgifte fisk og dyr som spiser sneipene. Sigarettsneiper består i hovedsak av plast og blir ikke brutt ned. Etterhvert utvikler plasten seg til skadelig mikroplast. Forsøpling med brukte snusposer er også et økende problem. Etter hva jeg er kjent med pågår det for tiden et arbeid i EU med nye tiltak for å adressere problemet med sigarettsneiper.
Jeg har samtidig registrert en ny strategi fra tobakksindustrien, både i Norge og internasjonalt, hvor de skyver miljøhensyn foran seg i ulike markedsføringstiltak.
Den norske tobakksskadeloven har siden 2010 inneholdt et forbud mot synlig oppstilling av tobakksvarer og tobakksutstyr på utsalgssteder. Eksempler på tobakksutstyr er piper, sigarettpapir og askebeger.
Formålet med oppstillingsforbudet er å begrense reklameeffekten av synlig oppstilling av tobakksvarer og relaterte produkter i butikker og kiosker. Forbudet er særlig ment å beskytte barn og unge, men skal også bidra til å gjøre det enklere for personer som forsøker å slutte, eller har sluttet med tobakk.
Forskning har vist at det er en sammenheng mellom tidlig eksponering for tobakksreklame og fremtidig røyking blant unge. Undersøkelser har også vist at ungdom påvirkes av hvor vanlig røyking er, og at ungdom som overvurderer hvor mange som røyker har større risiko for å begynne å røyke selv. Tilgjengeligheten til salgssteder for tobakk, tobakksvarers iøynefallende plassering ved kassene og salg av tobakksvarer sammen med andre vanlige dagligvarer, kan bidra til en forestilling hos barn og unge om at tobakksbruk er mer utbredt og mindre farlig enn hva som virkelig er tilfelle. Et formål med oppstillingsforbudet er derfor å denormalisere tobakksbruk.
Når det er sagt, hensikten med det aktuelle produktet – et engangsaskebeger som skal samle sigarettsneiper slik at de ikke forurenser miljøet – synes å være godt. Jeg er åpen for å se på om det er mulig å unnta denne typen produkter fra oppstillingsforbudet.
Helse- og omsorgsdepartementet arbeider for tiden med forslag til endringer i tobakksregelverket, som ledd i oppfølgingen av den nasjonale tobakksstrategien. Et forslag om unntak fra oppstillingsforbudet for engangsaskebeger kan tas inn i dette høringsnotatet, som etter planen vil sendes ut i løpet av året.