Kjell-Børge Freiberg (FrP): Vil statsråden vurdere muligheten for et riksfergesamband mellom Sørarnøy og Bodø i Nordland for å sikre verdiskapning, eksisterende og nye arbeidsplasser, i dette øysamfunnet?
Begrunnelse
Sørarnøy som er tilknyttet Nordarnøy ligger i Gildeskål i Nordland Fylke. Bosetningen i øysamfunnet har historisk vært knyttet til tradisjonell fiskeriaktivitet. I likhet med andre kystsamfunn i Nordland har en gjennom gründerskap og stå på vilje klart å etablere ny aktivitet i takt med endringene i de tradisjonelle fiskeriene. Det har vært en stor satsning på reiseliv, bl.a. gjennom Arnøy Brygge. Salten N950, et selskap som er eid av lokale havbruksselskaper, bygger nå et helt nytt lakseslakteri til bortimot 400 millioner som vil stå ferdig i 2021.
Utfordringen for øysamfunnet er kommunikasjonen til fastlandet. For dagens lakseslakteri løses dette gjennom et fylkeskommunalt fergesamband mellom Sørarnøy og Sund/Hornsøy som ligger i Gildeskål kommune tilknyttet FV17.
På dagens samband går det 1.324 trailere med laks i året. Når det nye slakteriet tas i bruk vil dette antallet øke til 2.430 biler i året. Med fylkeskommunens prioriteringer innenfor samferdsel generelt, og spesielt innenfor fergetilbudet i Nordland, medfører dette stor utfordringer for bedriften.
Værøy og Røst er to andre øysamfunn med stor verdiskapning innenfor fiskeri i Nordland. Her blir næringsaktiviteten og bosetningen sikret med riksferger fra Bodø. Dette er et samband som skal ut på ny anbudsrunde og slik sett vil det kunne være naturlig at en vurderte en fremtidig løsning også for verdiskapningen på Sørarnøy i denne sammenhengen.