Skriftlig spørsmål fra Else-May Norderhus (A) til næringsministeren

Dokument nr. 15:210 (2020-2021)
Innlevert: 23.10.2020
Sendt: 23.10.2020
Besvart: 30.10.2020 av næringsminister Iselin Nybø

Else-May Norderhus (A)

Spørsmål

Else-May Norderhus (A): Vil næringsministeren foreta seg noe for å bevare maskineringsavdelinga ved Kongsberg Maritime i Ulsteinvik?

Begrunnelse

Ledelsen i Kongsberg Maritime, har vedtatt å flytte maskineringsavdelinga i Ulsteinvik utenlands. Dermed ligger det an til at viktige industriarbeidsplasser og viktig kompetanse kan forsvinne ut av landet. De tillitsvalgtes organisasjoner er sterkt uenige i dette vedtaket.
Den krevende situasjonen for deler av maritim sektor understreker behovet for at noe gjøres i denne saka.
Den norske staten er største aksjonær i selskapet. Det er selvsagt begrensninger på hvor direkte næringsministeren kan gå inn i styringene av et slikt selskap, men det bør opprettes en dialog med ledelsen og de tillitsvalgte for å undersøke hvilke muligheter som finnes for å redde disse arbeidsplassene. Vil næringsministeren ta et slikt initiativ.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Norge har en internasjonalt ledende maritim næring med konkurransedyktige bedrifter innenfor hele bredden av det maritime næringsspekteret. Lønnsom drift er en forutsetning for verdiskaping og varige arbeidsplasser i næringen. Det vil ofte innebære omstilling og fornyelse, noe både bedriftene og de ansatte er godt vant med.
Mange virksomheter i den maritime næringen opplever krevende tider, knyttet til redusert offshoreaktivitet og senest som følge av korona-pandemien. Samtidig pågår det betydelig omstilling i næringen knyttet til fornyelse og nye markedsområder. Mulighetene er mange for de som våger å gripe dem, for det er liten tvil om at kompetansen i den norske maritime næringen kan nyttiggjøres på en rekke områder framover. Regjeringen er opptatt av å legge til rette for en slik utvikling.
Når det gjelder situasjonen ved Kongsberg Maritime i Ulsteinvik, har jeg forståelse for at de ansatte kan være bekymret for endringer i virksomheten. Samtidig ligger det til styret og ledelsen i Kongsberg Gruppen å vurdere hvordan virksomheten kan være konkurransedyktig og avgjøre hvordan selskapets ressurser best kan utnyttes for å få til bærekraftig lønnsomhet og en god utvikling over tid.
Jeg har ved flere anledninger i år hatt kontakt med de ansattes organisasjoner og med selskapets ledelse om utviklingen i det samlede Kongsberg Maritime, inkludert virksomhetene i Commercial Marine, senest under mitt besøk til Ulsteinvik i høst. Dette vil jeg fortsette med.