Skriftlig spørsmål fra Marit Arnstad (Sp) til statsministeren

Dokument nr. 15:206 (2020-2021)
Innlevert: 23.10.2020
Sendt: 23.10.2020
Besvart: 30.10.2020 av statsminister Erna Solberg

Marit Arnstad (Sp)

Spørsmål

Marit Arnstad (Sp): På hvor mange av landets sykehus vil de nye redningshelikoptrene får vanskeligheter med å lande og hva er regjeringens plan for å løse dette problemet?

Begrunnelse

Testlandinger på Haukeland sykehus og St.Olavs sykehus i fjor høst viser at de nye redningshelikoptrene får store problemer med å bruke landingsplassene på sykehusene. Størrelsen på helikoptrene gir et luftrykk som kan gjøre det farlig for personer som oppholder seg på bakken ved letting og landing. Det er oppsiktsvekkende i seg selv at disse testresultatene ikke er blitt offentlig kjent før et år etter at de ble gjennomført og at sykehusene ble kjent med resultatene via tilfeldigheter.
En rekke av våre sykehus ligger i en by eller midt i et tettsted. Nå varsler justisdepartementet at situasjonen kan fordre tiltak knyttet til det enkelte sykehus. Dette vil kunne ha en betydelig kostnad, som dersom den legges på sykehusene kan bety mindre samlede ressurser til helsetilbud og til andre nødvendige investeringer på sykehusene. Det er ikke holdbart dersom tilbudet til pasienter eller ivaretakelsen av lokalsykehus skal bli skadelidende på grunn av en situasjon knyttet til redningshelikoptrene som er regjeringens ansvar.
Skal vi ha et godt og sikkert akuttilbud ved våre sykehus så er det en forutsetning at redningshelikoptre kan lande forsvarlig på alle sykehus. Statsministeren har selv vist til at redningshelikoptrene skal gi folk bedre trygghet i hele landet. Da må de også kunne lande på sykehus i hele landet.

Erna Solberg (H)

Svar

Erna Solberg: De nye redningshelikoptrene er et vesentlig løft for landets redningstjeneste og luftambulansekapasitet, og de vil bidra til raskere og bedre pasienttransport under nærmest alle slags værforhold. Når innfasingsarbeidet er gjennomført, vil beredskapen være vesentlig forbedret.
Regjeringen Stoltenberg II la i juni 2011 frem proposisjonen med forslag til innkjøp av de nye redningshelikoptrene. Problemstillingen med landingsplasser ved sykehusene ble der omtalt slik:

«Luftambulansetjenesten har påpekt at ved kjøp av nye redningshelikoptre vil muligheten til å lande ved landets sykehus kunne forringes grunnet høyere vekt, støy og vindtrykk fra rotorene (downwash). Overgang til et større helikopter kan i varierende grad gi behov for kompenserende tiltak. Typiske tiltak er forsterkning av landingsplasser og tiltak for å redusere uheldig miljøpåvirkning, spesielt vindtrykk. Endringer i operative rutiner vil i noen grad kunne redusere ulemper i slike situasjoner.
En kartlegging av hvilke sykehus redningshelikoptrene lander ved og hvilke forbedringstiltak som kan gjennomføres, har gitt et grovt kostnadsanslag over hva det vil koste å sikre videre mulighet for å lande. Utgangspunktet er de sykehus hvor Sea King kan lande i dag og som vil kunne få en endret situasjon ved valg av nytt redningshelikopter. Anskaffelsen avgrenses i forhold til det arbeidet helsetjenesten selv gjennomfører for generelt å sikre bedre landingsmuligheter ved akuttsykehusene.
Det er en viss usikkerhet på dette stadiet knyttet til støyskjermingstiltak. Støyskjerming vil bli vurdert fra sted til sted i selve byggefasen. Tilleggskostnader til eventuell støymåling og etterisolering av boliger, der det blir krav om det, vil dekkes som en del av anskaffelseskostnaden. Kostnadsoverslaget som ligger til grunn for å sikre videre landingsmuligheter er basert på den forutsetning at redningshelikoptrene kan lande på plasser som i henhold til eksisterende sivilt regelverk er for små. Hvis denne forutsetningen endres, vil kostnadene kunne øke betydelig og ved flere sykehus kan tiltakene ikke gjennomføres på grunn av plassmangel. Konsekvensen av dette kan da være at pasienttilbudet og pasientsikkerheten forringes ved at landing må skje lenger unna sykehus og pasienten må transporteres videre med bilambulanse.»

Kunnskapen og erfaringene vi besitter i dag bekrefter at det er en problemstilling med landingsplasser ved sykehusene. Anskaffelsen av nye helikoptre er som kjent forsinket, og vurdering av behov og løsninger for landingsplassene pågår fremdeles. Målet er at de nye helikoptrene skal kunne lande ved de sykehusene som Sea King gjør i dag, eventuelt andre steder etter avtale med helseforetakene, i tråd med innfasingsplanen.