Morten Ørsal Johansen (FrP): Praktiseringen av dagens lovverk om prisdiskriminering, slik det beskrives i regjeringens dagligvaremelding, gjør det uklart for dagligvareaktørene hva slags prisdiskriminering som er lovlig og hva som er ulovlig.
Hvordan vil næringsministeren bidra til å oppklare denne uklarheten og sørge for klar lovforståelse og god forutsigbarhet for aktørene?
Begrunnelse
Konkurransetilsynet publiserte nylig en rapport om forskjellene i norske dagligvarekjeders innkjøpspriser for 2018 og 2019. I likhet med fjorårets kartlegging viser også årets kartlegging store forskjeller i innkjøpspriser mellom dagligvarekjedene. At funnene er de samme to år på rad indikerer at dette ikke er et engangstilfelle. I Meld. St. 27 (2019–2020), Daglegvare og konkurranse – kampen om kundane, skriver regjeringen at forskjellene i innkjøpspriser kan utgjøre en betydelig konkurranseutfordring for nye og etablerte aktører i markedet, og kan gi dyrere varer for forbrukerne.
Konkurranseloven § 10 og §11 inneholder forbud mot prisdiskrimineringen gjennom å forby henholdsvis konkurransebegrensende avtaler mellom foretak, og utilbørlig utnyttelse av dominerende stilling. Begge paragrafene sier det er forbudt «å anvende overfor handelspartnere ulike vilkår for likeverdige ytelser og derved stille dem ugunstigere i konkurransen». I Meld. St. 27 fremgår det at prisdiskriminering kan rammes av forbudene i de nevnte paragrafene, men regjeringen skriver også at prisdiskriminering ikke alltid er konkurranseskadelig og forbudt. Videre sier regjeringen i meldingen at grensen for ulovlig prisdiskriminering må avklares gjennom en konkret vurdering ut ifra de relevante omstendighetene i saken. Kun på denne måten kan det slås fast om det foreligger en konkurranseskade, og om den utgjør et brudd på konkurranseloven.
På bakgrunn av Konkurransetilsynets funn setter regjeringen i verk tiltak med formål om å avdekke konkurranseskadelig praksis, som også vil kunne virke preventivt ved at markedsaktørene vil avstå fra konkurranseskadelige innkjøpsvilkår. Denne situasjonen gjør det imidlertid svært vanskelig for aktører innenfor dagligvaremarkedet å vite hva slags prisdiskriminering som er ulovlig eller lovlig etter dagens lov. Med dagens praksis vil altså ikke aktørene oppdage om prisdiskrimineringen er ulovlig før skaden er skjedd, gjerne flere år etterpå når Konkurransetilsynet har ferdigbehandlet saken og fattet vedtak. Dette er neppe en fordel for konkurransen i dagligvaremarkedet og for forbrukerne.