Marianne Haukland (H): Hvordan mener statsråden at sykehuset skal opptre ved avvik og feilbehandling av pasienter, hvordan jobber helsetjenesten og tilsynene for å unngå avvik og feilbehandling, og hvordan jobber helsetjenesten med å etablere rutiner som sikrer at nødvendig informasjon om pasienten slik som CAVE blir undersøkt?
Begrunnelse
Det har den siste tiden vært flere mediesaker i Finnmark om alvorlige hendelser som skyldes feilbehandling og avvik i helsetjenesten ved finnmarksykehuset. Det er tragisk når personer omkommer som følge av feilbehandling i helsetjenesten, pårørende som etterlates ønsker svar og de vil at helsetjenesten skal ta ansvar. ingen kan rette opp i et dødsfall, men vi ansvar for hvordan man møter etterlatte som bærer en ekstra sorg og ekstra frustrasjon.
Pasienten døde ved Hammerfest sykehus i mai 2019. Pasienten var 88 år å skulle innom sykehuset for å få hjelp ved akutte luftveisplager og nedsatt allmenntilstand. Innleggende lege i Alta som rekvirerte sykehusoppholdet, sendte ved en egen CAVE-rapport som fulgte pasienten, som gjorde det klart at hun ikke måtte gis en bestemt type antibiotika. Pasienten ble likevel satt på intravenøs antibiotika av typen hun ikke tålte. Hun gikk i anafylaktisk sjokk og falt livløs om. Hun omkom.
Familien til pasienten fikk meldingen om dødsfallet av behandlende lege, som uttalte at hendelsen skyldtes feilbehandling og at pasienten hadde fått en reaksjon på antibiotika som hun ikke tålte.
Senere har sykehuset trukket tilbake beklagelsen og innrømmelsen av skyld.
Familien opplevde at ansvaret ble plassert på deres 88 år gamle mor, som hadde svart på generelt spørsmål fra sykepleieren ved innleggelse om hun hadde noen allergier, Pasienten som også er hørselsredusert hadde svart nei på dette. Selv om pasienten ikke hadde noen matallergier fulgte det med CAVE-opplysninger som informerte om medikamentallergi. At denne informasjonen ikke ble lest er ikke akseptabelt og et avvik i seg selv. Utspørring av pasienter, spesielt hørselsreduserte eldre skal ikke erstatte sykehusets plikt til å sette seg inn i nødvendig informasjon om pasienten som innlegges.
Familien til pasienten har måttet anmelde sykehuset for å få dem til å erkjenne skyld i denne saken. Saken er blitt henlagt da skyldkravet her er grov uaktsomhet og spørsmålet i forbindelse med straffesaken var om det var sterk klanderverdig og foranledninger sterk bebreidelse at slik behandling allikevel ble gitt.
Det burde ikke være slik at pårørende må gå rettens vei å bruke strafferetten for å få sykehuset til å erkjenne skyld i feilbehandling.