Åsunn Lyngedal (A): Vil statsråden bidra med risikoavlastning knyttet til garantistillelser som kreves for medlemskap i Reisegarantifondet, for eksempel ved å utvide garantirammene for kredittforsikring i GIEK?
Begrunnelse
Reisegarantifondet skal dekke kostnadene ovenfor forbruker ved eventuelle konkurser i reiselivet. Ordningen fungerer slik at reiselivet stiller med garantier inn i fondet, slik at forbrukerne er ivaretatt dersom reiselivsaktør- eller operatør ikke får refundert bestillinger som følge av konkurs. I en normalsituasjon vil disse garantiene stilles av bank- og forsikringsmarkedet på vegne av reiselivet. I kjølvannet av koronapandemien ser vi imidlertid at risikoviljen til å stille garantier er betraktelig redusert, og det kreves derfor høyere egenkapital fra næringslivet dersom de skal kunne stille med garantier i fondet.
Reiselivet har som kjent blitt hardt rammet av koronapandemien. Mange har vært nødt til å tære på likviditetsbeholdningen for å dekke avbestilte reiser som følge av reiserestriksjonene pålagt av myndighetene. Reiselivsaktører langs hele Norge har derfor ikke tilstrekkelig egenkapital til å dekke de nødvendige garantistillelsene som kreves for medlemskap i reisegarantifondet fra 2021. Dersom de ikke lykkes med å stille garantier vil dette også få omfattende ringvirkninger ovenfor øvrig næringsliv som markedsfører sine tjenester gjennom pakkereiser.
I henhold til pakkereiseloven er det obligatorisk å være medlem i Reisegarantifondet dersom man tilbyr pakkereiser ovenfor forbruker. Fristen for å stille garantier for 2021/2022 er satt til 1.desember. Risikoavlastning fra myndighetene må dermed på plass innen denne fristen dersom et allerede presset reiseliv skal kunne tilby pakkereiser fra årsskiftet.
Et alternativ som er skissert er blant annet at reiselivsnæringen innlemmes i ordningen med kredittforsikring som administreres av GIEK. Kredittforsikringsordningen er utformet med sikte på å midlertidig avlaste risiko som følge av koronapandemien. Dette er for øvrig en ordning som allerede er implementert ovenfor sjømatbedriftene. Siden reiseliv er som eksportnæring å regne vil denne ordningen også kunne være overførbart reiselivsbedriftene.
En forutsetning for å realisere denne løsningen er imidlertid at næringsdepartementet utvider garantirammene i kredittforsikringsordningen. Gjennom en slik innretning vil reiselivet få nødvendig avlastning knyttet til garantistillelser, samtidig som det muliggjør planlegging av reiselivsaktiviteter for 2021.