Skriftlig spørsmål fra Åsunn Lyngedal (A) til næringsministeren

Dokument nr. 15:143 (2020-2021)
Innlevert: 15.10.2020
Sendt: 15.10.2020
Besvart: 22.10.2020 av næringsminister Iselin Nybø

Åsunn Lyngedal (A)

Spørsmål

Åsunn Lyngedal (A): Vil statsråden bidra med risikoavlastning knyttet til garantistillelser som kreves for medlemskap i Reisegarantifondet, for eksempel ved å utvide garantirammene for kredittforsikring i GIEK?

Begrunnelse

Reisegarantifondet skal dekke kostnadene ovenfor forbruker ved eventuelle konkurser i reiselivet. Ordningen fungerer slik at reiselivet stiller med garantier inn i fondet, slik at forbrukerne er ivaretatt dersom reiselivsaktør- eller operatør ikke får refundert bestillinger som følge av konkurs. I en normalsituasjon vil disse garantiene stilles av bank- og forsikringsmarkedet på vegne av reiselivet. I kjølvannet av koronapandemien ser vi imidlertid at risikoviljen til å stille garantier er betraktelig redusert, og det kreves derfor høyere egenkapital fra næringslivet dersom de skal kunne stille med garantier i fondet.
Reiselivet har som kjent blitt hardt rammet av koronapandemien. Mange har vært nødt til å tære på likviditetsbeholdningen for å dekke avbestilte reiser som følge av reiserestriksjonene pålagt av myndighetene. Reiselivsaktører langs hele Norge har derfor ikke tilstrekkelig egenkapital til å dekke de nødvendige garantistillelsene som kreves for medlemskap i reisegarantifondet fra 2021. Dersom de ikke lykkes med å stille garantier vil dette også få omfattende ringvirkninger ovenfor øvrig næringsliv som markedsfører sine tjenester gjennom pakkereiser.
I henhold til pakkereiseloven er det obligatorisk å være medlem i Reisegarantifondet dersom man tilbyr pakkereiser ovenfor forbruker. Fristen for å stille garantier for 2021/2022 er satt til 1.desember. Risikoavlastning fra myndighetene må dermed på plass innen denne fristen dersom et allerede presset reiseliv skal kunne tilby pakkereiser fra årsskiftet.
Et alternativ som er skissert er blant annet at reiselivsnæringen innlemmes i ordningen med kredittforsikring som administreres av GIEK. Kredittforsikringsordningen er utformet med sikte på å midlertidig avlaste risiko som følge av koronapandemien. Dette er for øvrig en ordning som allerede er implementert ovenfor sjømatbedriftene. Siden reiseliv er som eksportnæring å regne vil denne ordningen også kunne være overførbart reiselivsbedriftene.
En forutsetning for å realisere denne løsningen er imidlertid at næringsdepartementet utvider garantirammene i kredittforsikringsordningen. Gjennom en slik innretning vil reiselivet få nødvendig avlastning knyttet til garantistillelser, samtidig som det muliggjør planlegging av reiselivsaktiviteter for 2021.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Reiselivsnæringen, også pakkereisearrangørene, er i store økonomiske vanskeligheter som følge av covid-19. Bedriftene som nå sliter, er noens livsverk, de er reisearrangører som gjennom årevis med hardt arbeid har opparbeidet seg nettverk og uvurderlig kompetanse i å tilby norske og utenlandske reisende gode reiseopplevelser. Bransjens problemer medfører dessverre likevel at enkelte garantister vurderer at risikoen er for høy til at de ønsker å tilby reisegarantier. Det står de fritt til å vurdere og beslutte.
Pakkereisearrangørene har plikt til å stille garantier for pakkereisene de selger, i henhold til pakkereiseloven. Krav i denne loven følger av EUs pakkereisedirektiv. Det er flere måter de kan få stilt garantier på, enten ved å kjøpe tjenesten av en garantist, av en bank eller ved at de setter egne midler på sperret konto. Vi er kjent med at noen aktører ikke lenger ønsker å tilby denne tjenesten, men det er ikke ensbetydende med at det ikke lenger finnes et tilbud og at staten må gripe inn. Det er fortsatt flere forsikringsselskaper og garantiinstitusjoner som tilbyr denne finansielle tjenesten, men prisen vil reflektere den samlede vurderingen av risiko i bransjen og hos den enkelte bedrift.
For forbrukerne er det et gode at finansinstitusjoner ser på virksomhetene med sine profesjonelle blikk og vurderer soliditeten til de enkelte bedriftene og hvorvidt de skal få stilt garanti og til hvilken pris.
I en periode hvor vi ikke kan la turister reise til Norge uten å pålegge dem å sitte i karantene, er det få pakkereiser som blir solgt til utenlandske turister. De store aktørene som har som forretningsvirksomhet å sende nordmenn til varmere strøk, har så vidt jeg kjenner til ikke blitt varslet om at de vil få sine garantier trukket.
Noen aktører vil kunne stå uten garantist 1. desember 2020, og vil ikke kunne selge pakkereiser på lovlig vis.
Det er utfordrende å bruke samfunnets ressurser for å sette opp økonomiske tiltak for å hindre dette, i en situasjon som både er mer langvarig enn antatt, og som muligens skaper varige endringer i forbrukernes preferanser.
Staten bidrar imidlertid allerede til å redusere risikoen gjennom bransjerettede tiltak. Jeg viser til at regjeringen har innført og varslet betydelige tiltak overfor reiselivsnæringen. Disse inkluderer en låne- og tilskuddsordning tilgjengelig for pakkereisearrangørene, som hadde som formål å bidra til å dekke refusjoner til kunder for reiser som ble avlyst eller avbestilt i perioden 14. mars til 14. juni 2020, en kompensasjonsordning for hele næringslivet, som er foreslått forlenget for reiselivsnæringen, en lånegarantiordning for næringslivet, halvert reiselivsmoms ut året, og en omstillingsordning for reiselivet.
Jeg har denne uken kunngjort innretningen og forvaltningen av kompensasjonsordningen for reiselivsnæringen som vil avlaste reiselivsbedriftenes økonomiske utfordringer noe. Dette er tiltak som skal bidra til at lønnsomme bedrifter skal kunne komme seg gjennom covid-19-utfordringene.
Regjeringens tiltak vil styrke bransjen som helhet og gjøre de enkelte bedriftene mer robuste, da de for eksempel kan få mulighet til å omstille seg til mer lønnsom drift. Dette vil kunne reflekteres i finansinstitusjonenes vurdering av bransjen og enkeltbedriftene, og vil også kunne bidra til å redusere risikopåslagene for garantistillelse. Sistnevnte er imidlertid en vurdering som må gjøres av garantistiller for den enkelte bedrift.
Regjeringen følger situasjonen i reiselivsnæringen fortløpende.