Marit Arnstad (Sp): Vil statsråden ta initiativ til lovendringer eller ordninger som knytter seg til Bane NORs ansvar for gjerdehold gjennom landbruksområder med beitedyr, slik at ikke berørte bønder blir sittende med store kostnader for gjerder som er helt nødvendige for å hindre dyrepåkjørsler?
Begrunnelse
Vi har mange togstrekninger i landet som går gjennom landbruksområder der dyr beiter. Flere steder er det et stort problem at toget kjører på beitedyr. Likevel har Bane NOR en politikk som går ut på å skyve mye ansvaret for nødvendige gjerder over på bøndene langs linja. Bønder som driver med dyr, får en stor ekstraregning som virker svært urimelig all den tid det er toget – og kun toget – som utgjør fare på stedet.
Bane NOR understreker med henvisning til dom i Høyesterett (Rt. 2012, s. 1003) at de ikke har generell gjerdeplikt og at grannegjerdelovas bestemmelser og om plikt til å ha grannegjerde, får ikke anvendelse på gjerdehold langs jernbanelinjer. Erstatninger for dyrepåkjørsler gis imidlertid. Dette har fått bønder til å hevde at Bane NOR spekulerer i at det er billigere å betale erstatninger enn å sette opp gjerder. Uten å ta stilling til om dette er riktig, må det være lov å peke på at Bane NOR har en praksis som er lite forståelsesfull når det gjelder kostnader som veltes over på bønder med små marginer i drifta.
Akkurat nå er det behov for gjerder langs en jernbanestrekning i Steinkjer, som berører eiendommen Utgard (gnr. 316/ 2 og 13). I brev til bonden viser Bane NOR til at gjerdet mot eiendommene «er i til dels dårlig forfatning» og at det er nødvendig «å skifte ut 900 m på vestsiden og 830 m på østsiden av sporet». Bane NOR tilbyr seg å stille med gjerdemateriell og gjøre visse arbeider – men opplegget som foreslås, vil innebære en stor kostnad for grunneier. Grunneier mener forståelig nok dette er urimelig.
Det kan derfor virke som det er et klart behov for en revurdering av lovreglene og/eller ordningene knyttet til slike saker.