Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:67 (2020-2021) Innlevert: 07.10.2020 Sendt: 08.10.2020 Besvart: 13.10.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Sverre Myrli (A): Hva trengs i oppstartsbevilgning for å starte bygging av Stad skipstunnel, og hva trengs i bevilgninger de påfølgende årene fra oppstart til ferdigstillelse av prosjektet fordelt per år?
Knut Arild Hareide: Kystverket ferdigstilte i 2017 et forprosjekt for Stad skipstunnel, som var gjennom ekstern kvalitetssikring (KS2) i 2018. Kvalitetssikringen ga et kostnadsanslag på 3,7 mrd. kr. Dette ligger betydelig over anslaget på 2,7 milliarder kroner som ligger i NTP. Kystverket fikk på denne bakgrunn i oppdrag å gå gjennom prosjektet for å få redusert kostnadene ned mot NTP-nivå. Etaten leverte sin gjennomgang før sommeren 2019.Kystverkets forslag til kostnadsreduserende tiltak skal gjennom en forenklet ekstern kvalitetssikring, da de medfører betydelige endringer både i konstruksjoner og prosjekt-gjennomføring. Dette er i tråd med kvalitetssikringsregimet, som gjelder for alle store statlige prosjekter. Den eksterne kvalitetssikringen skal etter planen ferdigstilles i november.Det er anslått at det vil ta 4-5 å gjennomføre prosjektet Stad skipstunnel, hvor første år vil være en etableringsfase. Behovet for bevilgninger i etableringsåret vil være begrenset, i størrelsesorden 50 mill. til 75 mill. kroner. De store bevilgningene og bindingene knyttet til prosjektet vil komme i etterfølgende år med en sannsynlig topp i andre byggeår (dvs. tredje år fra prosjektoppstart). Bevilgningsbehovet for det enkelte år vil avhenge av endelig kostnadsanslag. Vi har i dag to ulike anslag, som ligger på henholdsvis ca. 3 mrd. kroner og ca. 3,7 mrd. kroner. Jeg vil komme tilbake til en mer detaljert tids- og investeringsplan etter at vi har fått på plass et ferdigstilt og kvalitetssikret kostnadsanslag for prosjektet.