Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:60 (2020-2021) Innlevert: 07.10.2020 Sendt: 07.10.2020 Besvart: 09.10.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Sverre Myrli (A): Nylig ble det kjent at Østerrike har bestemt at det vil bli satt en minstepris på 40 euro for en flybillett.Hvordan stiller et slikt vedtak i EU/EØS-samarbeidet, og ville det vært tillatt med en tilsvarende minstepris på flyreiser i Norge og til/fra Norge?
Knut Arild Hareide: Jeg kjenner bare til det den østerrikske regjeringen skal ha vedtatt fra medieomtale. Jeg skal derfor være forsiktig med å kommentere detaljer.Utgangspunktet etter den grunnleggende markedsforordningen for lufttransport i EU/EØS er at flyselskapene fritt kan fastsette prisen på billettene sine. En flyreise innebærer at kunden betaler både for selve transporten, og for eventuelle skatter, avgifter og gebyrer som kommer i tillegg. Den friheten som er beskrevet foran gjelder først og fremst selve kjerneproduktet – transporten.Den østerrikske reguleringen har blitt beskrevet som et anti-dumping-tiltak. Det er ikke tvil om at konkurranselovgivningen åpner for å forby lav prising som har til formål å fjerne konkurrenter fra markedet (fiendtlig prising). Det kan typisk gjelde samlet pris på en flyreise som ligger lavere enn skattene og avgiftene. Samtidig vil særlige ikke-dominerende aktører kunne ha kortvarige kampanjer som ikke er i strid med konkurranselovgivningen.Ved å fastsette (typisk) en miljøbegrunnet og relativt sett høy avgift på korte flyreiser, vil det trolig være mulig å slå fast at en samlet pris på flyreiser ned mot dette nivået kan ha karakter av ulovlig dumping dersom den ikke er kortvarig.Som antydet er antall variabler så mange at det er vanskelig å gi et ja/nei-svar på spørsmålet; relaterer "minsteprisen" seg til transporttjenesten isolert sett eller også til avgiftene, gjelder den bare innlands, er den miljøpolitisk begrunnet og er den i så fall treffsikker som et miljøpolitisk virkemiddel, og dreier det seg bare om betingelser som er knyttet til statlig støtte til bestemte flyselskap.