Kjell-Børge Freiberg (FrP): Finnes det oppdatert kunnskap/forskning eller empiri på den faktiske effekten av salt sammenlignet med annet vintervedlikehold, og er statsråden enig at Bodø kan være egnet for en pilot for redusert saltbruk og alternativ vintervedlikehold?
Begrunnelse
Trafikksikkerhet er viktig og salt har i denne sammenhengen vært et tradisjonelt virkemiddel for å sikre best mulig veigrep. Salt er likefullt kjent som svært problematisk med tanke på følgeskader på materiell. Finnes det oppdatert kunnskap/forskning eller empiri på den faktiske effekten av salt sammenlignet med annet vintervedlikehold. Eksempelvis det at nyere biler med høyere sikkerhet og ny teknologi er vurdert opp mot bruken av vegsalt. Likeledes at vegsalt gir store materielle skader, som for eksempel rust på bremseskiver som er trafikksikkerhetsproblem hele året.
I Bodø har skadevirkningene rundt salt vist seg å være betydelige. Medieoppslagene fra verksteder som viser at nye biler på kort tid får ødelagt elementære deler av vegsalt har vært mange. Bodø er en av byene som har fått oppgradert vegnettet betydelig, og tidligere kapasitetskritisk veg er lagt i tunell. Kommunen har selv en strategi om ikke å bruke vegsalt på kommunal veg. Jeg mener derfor at Bodø bør bli en pilot for redusert saltbruk og alternativ vintervedlikehold.