Svein Roald Hansen (A): Hva er årsaken til at provenyet fra den foreslåtte kildeskatten på renter og royalty kun er på 90 millioner når omfanget av fradragsføring av renter og royalty er på 14,1 mrd. kroner, og hvilke planer har statsråden for endre skatteavtalene slik at det er hjemmel for å ilegge kildeskatt slik andre land har er handlingsrommet innenfor dagens sett av skatteavtaler for å øke kildeskattens treffsikkerhet?
Begrunnelse
Mange land har kildeskatt på renter og royalty. Departementet har i et høringsnotat beregnet provenyet av en kildeskatt på renter og royalty til beskjedne 90 millioner kroner. Av de 90 millionene gjelder 80 mill. kildeskatt på renter, mens kun 10 mill. gjelder kildeskatt på royalty. I svar på skriftlig spørsmål 2129 fra Marianne Marthinsen i 2018 opplyser Finansdepartementet om beløp på fradragsførte royalty-betalinger, som viser at det ble ført fradragsrett for til sammen 14,1 mrd. kroner i 2016. (Tallet er basert på uttrekk fra Næringsoppgave 2, post 7600, hvor selskap fører kostnader til lisenser, patenter og royalty, ekskl. forsikringsselskap mv. og banker mv., som ikke leverer Næringsoppgave 2.) Dersom 14,1 mrd. kroner utgjør skattegrunnlaget for den nye kildeskatten på renter og royalty vil provenyet kun utgjøre kun 0,64% av grunnlaget, selv om skattesatsen er foreslått til 15%. Selv om en slik kildeskatt ikke anbefales i OECDs mønsteravtale åpner derimot FNs mønsteravtale for slik kildebeskatning. Mange land har imidlertid hjemmel til å ilegge kildeskatt på royalty i sin interne rett og adgang til kildebeskatning av royaltybetalinger i sine skatteavtaler. Ber derfor om en oversikt over hvilken innretning andre land har på dette og i hvilket omfang andre land får inn kildeskatt på royalty.