Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:17 (2020-2021) Innlevert: 02.10.2020 Sendt: 05.10.2020 Besvart: 14.10.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Kirsti Leirtrø (A): I byvekstavtalen for Trondheimsregionen er målet en realisering av to tog i timen på strekningen Melhus-Steinkjer innen 2024. En budsjettlekkasje sluppet i Trøndelag sier at det blir bevilget kr 600 mill. kroner til delelektrifisering av trønderbanen i 2021. Vil målet beskrevet i byvekstavtalen bli nådd innen 2024?
https://www.jernbanedirektoratet.no/globalassets/strategier-og-utredninger/byvekstavtalar/trondheim-2019.pdf
Knut Arild Hareide: I henhold til Byvekstavtalen for Trondheimsområdet skal det utarbeides planer for kapasitetsøkende tiltak på Trønderbanen, med en ambisjon om realisering av to regiontog i timen på strekningen Melhus–Trondheim–Steinkjer. Jernbanedirektoratet har inngått avtale med Bane NOR for å realisere dette. Innen 1. juli 2021 skal Bane NOR levere anbefaling for rutemodell og infrastrukturtiltak fordelt i utviklingstrinn med tilhørende kostnadsestimater. Deretter vil planlegging av de konkrete infrastrukturtiltakene igangsettes. I statsbudsjettet for 2021 har regjeringen foreslått 600 mill. kr til utbygging og planlegging av tiltak på Trønder- og Meråkerbanen. Investeringene skal bidra til å utvikle togtilbudet mellom Melhus og Steinkjer, bl.a. ved å legge til rette for nytt togmateriell, delvis elektrifisering av jernbanen og på sikt også hyppigere avganger og redusert reisetid. Tiltakene gjennomføres i ulike trinn, som både hver for seg og samlet, skal bidra til at jernbanen kan spille en større rolle i det regionale kollektivtransporttilbudet. Bevilgningen omfatter midler til planlegging av nødvendige infrastrukturtiltak for å oppnå ambisjonen om to tog i timen på Trønderbanen. Andre tilbudsforbedringer knyttet til innfasingen av nye tog, vil styrke tilbudet til de reisende før målet om to tog i timen realiseres. Jeg er utålmodig etter at de reisende på Trønderbanen skal få et bedre togtilbud, og regjeringens budsjettforslag for 2021 gjenspeiler dette. Målet om to tog i timen i 2024 er veldig ambisiøst, selv med fremdriften i tilbudsutviklingen på Trønderbanen som statsbudsjettet for 2021 legger opp til. Når Bane NOR har fremmet sin anbefaling 1. juli neste år, vil jeg ha et faglig grunnlag for å si når en slik tilbudsforbedring på Trønderbanen kan forventes realisert.Jeg gjør oppmerksom på at dette svaret et likt som svaret på tilsvarende spørsmål fra stortingsrepresentant Bengt Fasteraune datert 12.oktober 2020.