Skriftlig spørsmål fra Petter Eide (SV) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2786 (2019-2020)
Innlevert: 29.09.2020
Sendt: 30.09.2020
Besvart: 06.10.2020 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Petter Eide (SV)

Spørsmål

Petter Eide (SV): I regjeringens handlingsplan mot voldtekt står det at det kan være grunn til å vurdere om definisjonen av voldtekt i straffeloven § 291 bør endres for å sikre at tilfeller av ufrivillig seksuell omgang som i dag måtte falle utenfor definisjonen, men som er tilnærmet like straffverdige som tilfellene som i dag faller innenfor definisjonen, kan møtes med en adekvat reaksjon.
Hvilke endringer i § 291 siktes det til her, og når vil regjeringen legge fram et forslag til endret lovtekst på dette punktet?

Begrunnelse

Det pågår for tiden en viktig diskusjon om voldtekstsbestemmelsene i § 291 skal endres slik at seksuell omgang skal kunne ansees som ulovlig uten at dagens krav om vold eller truende adferd skal være oppfylt. dette vil kreve en presisering av en samtykkebestemmelse i lovverket, og vil være i tråd med utviklingen i Sverige og Danmark og 8 andre land i Europa. Regjeringens handlingsplan kan leses slik at regjeringen også ser dette behovet. På den bakgrunn er det viktig å få avklart på hvilken måte regjeringen nå arbeider med dette spørsmålet.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Innledningsvis vil jeg understreke at ufrivillig seksuell omgang allerede er bredt regulert i norsk straffelovgivning. Vi har for det første et straffebud om voldtekt som rammer svært mange av de praktisk viktige krenkelsene som er så klanderverdige at de bør defineres som voldtekt. Straffebudet rammer både den som skaffer seg seksuell omgang ved vold eller truende atferd og den som har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen. Det er altså ikke et krav om bruk av makt eller truende atferd.
I tillegg finnes det straffebestemmelser som dekker tilfeller som eventuelt faller utenfor voldtektsbestemmelsen. Samlet sett vil disse reglene allerede ramme situasjoner hvor den enkeltes seksuelle autonomi blir krenket. Vi har dessuten et høyt straffenivå i Norge, i alle fall hvis vi sammenligner oss med andre nordiske land.
Jeg skal likevel ikke utelukke at det kan tenkes andre og bedre måter å utforme gjerningsbeskrivelsen i voldtektsbestemmelsen på enn det gjeldende lov gjør. Slik regjeringens handlingsplan mot voldtekt viser til, vurderer vi derfor om det er behov for en samlet gjennomgåelse av den strafferettslige reguleringen av seksuallovbruddene, herunder om det er behov for å endre voldtektsdefinisjonen i straffeloven § 291.
Det er for tidlig å si noe om hvordan en ny voldtektsdefinisjon kan utformes, og hvilke øvrige endringer i seksuallovbruddskapittelet som kan være aktuelle. Det er nettopp dette som må vurderes i en helhetlig gjennomgåelse av regelverket. Formålet med en eventuell gjennomgåelse vil imidlertid være å sikre at voldtektsbestemmelsen dekker de tilfellene av seksuelle krenkelser som bør defineres som voldtekt. Det vil også være et siktemål at voldtektsbestemmelsen utformes så pedagogisk som mulig, slik at den på en klar og dekkende måte gir uttrykk for hvilke seksuelle handlinger som kan straffes som voldtekt.