Maria Aasen-Svensrud (A): Hva vil statsråden gjøre for å sikre optimal sportilkobling nord- og sydover fra Kopstad godsterminal til nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen?
Begrunnelse
Regjeringen har målsetninger om å legge til rette for mer gods på de lange transportene på sjø og bane.
Horten kommune og Kopstad godsterminal AS jobber aktivt for å utvikle området i tråd med vedtatt reguleringsplan, regional plan og nasjonal transportpolitikk.
Godspakken i gjeldende NTP omfatter terminaltiltak i form av etablering eller oppgradering av mindre terminaler, blant annet på Vestfoldbanen.
Kopstad er et av områdene vurdert som avlastningsterminal for Alnabru i KVU godsterminalstruktur i Oslofjordområdet (høringsfrist 15.9.20).
Det er regulert sportilknytning fra Kopstad godsterminal til nytt dobbeltspor på Intercity-strekningen Nykirke-Barkåker på Vestfoldbanen i form av avgreining fra hovedspor og uttrekksspor til godsterminalen. Kopstad godsterminal AS vurderer at løsningen ikke vil gi tilfredsstillende funksjonalitet. Løsningen med uttrekksspor medfører at godstog må redusere hastigheten i hovedspor for avkjøring, hvilket vil bidra til redusert kapasitet for trafikkavvikling.
Godstransport er prioritert etter persontransport på bane. KVU peker på at dette gir konsekvenser i form av lav hastighet, økte fremføringskostnader, dårligere energieffektivitet og flere forsinkelser for godstogene. KVU viser videre til andre utfordringer knyttet til konkurranseevnen til gods på bane. Blant annet er varemottaker avhengig av leveranser til bestemte tidspunkt. Det er derfor begrenset mulighet til å fordele trafikken utover døgnet. Det danner seg derfor flaskehalser i rush på banenettet og små forsinkelser kan forplante seg videre i systemet.
KVU viser til forsinkelser som en utfordring for konkurranseevnen og attraktiviteten til godstransport på bane. Når Bane NOR nå skal bygge nytt spor til Kopstad godsterminal bør det investeres i en løsning som gir best samfunnsøkonomisk nytte og som bidrar til å bygge opp under og realisere nasjonale transportpolitiske målsetninger.