Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2668 (2019-2020)
Innlevert: 17.09.2020
Sendt: 18.09.2020
Besvart: 25.09.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Vil samferdselsministeren se nærmere på denne typen kjøretøy og bekrefte at de i tråd med typegodkjenning fra EU også skal kunne registreres med norske skilt og brukes på norske veier?

Begrunnelse

Etter hvert som den moderne varmedistribusjonen har utviklet seg har det oppstått behov for varebiler som kan kjøre i tettbygde strøk, uten å ta like mye plass som tradisjonelle lastebiler. Det er positivt både for omgivelsene og andre trafikanter at varetransport ikke alltid er avhengig av store lastebiler.
En slik løsning har blitt populær i Sverige og andre Europeiske land. En klasse B-trekkvogn med skaptralle, der trallen er festet med svingskive og er koblet slik at det i praksis oppleves som en boggi varebil/lett lastebil. Konstruksjonen har europeisk typegodkjenning og mulig å kjøre med førerkort BE siden bil og tralle ikke har totalvekt over 7 000 kg.
Til tross for at konstruksjonen er både typegodkjent i Europa og skal være mulig å innpasse under gjeldende norsk regelverk er det eksempler på vanskeligheter med registrering i møte med Statens vegvesen. Eksempelvis har en bedrift som har importert en Fiat Ducato trekkvogn med Veldhuizen henger fra Sverige, men opplever problemer med registrering her i Norge. Bilen og hengeren har vært registrert i Sverige, men importøren har fått beskjed om at kjøretøyet kan registreres men ikke brukes i Norge.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Statens vegvesen opplyser at kombinasjoner med trekkvogn hvor tilhengeren O2 (skaptralle) er festet med svingskive på bilen slik at det utgjør en stiv enhet, kan godtas i Norge i henhold til gjeldende regelverk. Når det gjelder typegodkjenning så blir hvert enkelt kjøretøy – i dette tilfelle henger og trekkbil - enkeltgodkjent/typegodkjent hver for seg. Dersom det foreligger en EU-typegodkjenning på kjøretøyene, vil disse automatisk bli godkjent i Norge.
I de tilfeller hvor denne type kombinasjoner ikke har blitt godkjent, kan det ha vært tekniske forhold knyttet til kombinasjonen som har vært årsaken. Det kan eksempelvis være dersom det ikke foreligger tilstrekkelig dokumentasjon på montering av svingskive eller modifisering av trekkbilens bremseanlegg. Dersom kontrollmyndigheten vurderer at det er spesielle forhold knyttet til sammenkoblingen av bil og tilhenger, gjøres en anmerkning i vognkortet om at denne type tilhenger på visse vilkår kan festes til bilen.
Statens vegvesen gjør imidlertid oppmerksom på at nytt godkjenningsregelverk fra EU, forordning 2018/858/EU, vil tre i kraft i Norge i løpet av høsten 2020. Om det nye regelverket vil få godkjenningsmessige konsekvenser for denne type kjøretøy er foreløpig ikke endelig kartlagt, men Norge vil ta initiativ overfor relevante land og Kommisjonen for nødvendige avklaringer.
Til slutt vil jeg knytte en kommentar til representantens begrunnelse og omtalen av bruk av førerkort klasse BE. Det fremgår av førerkortforskriften § 3-11 første ledd at "førerrett klasse BE gjelder for vogntog bestående av motorvogn som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg." Dersom tilhengeren (eller trekkvognen) har en tillatt totalvekt på over 3500 kg kan den dermed i utgangspunktet ikke føres med førerkort klasse BE. For å kunne føre et kjøretøy med tilhengervekt over 3500 kg må føreren ha førerkort klasse C1E.
For førere som har ervervet førerrett i klasse BE før 19. januar 2013 (ikrafttredelsesdato for tredje førerkortdirektiv) gjelder likevel ikke nevnte begrensning i tillatt totalvekt for tilhengeren jf. førerkortforskriften § 14-6. Personer som kan føre et klasse B kjøretøy med tilhenger med tillatt totalvekt over 3500 kg får markert denne rettigheten med kode 79.06 i førerkortet.