Bård Hoksrud (FrP): Vil samferdselsministeren se nærmere på denne typen kjøretøy og bekrefte at de i tråd med typegodkjenning fra EU også skal kunne registreres med norske skilt og brukes på norske veier?
Begrunnelse
Etter hvert som den moderne varmedistribusjonen har utviklet seg har det oppstått behov for varebiler som kan kjøre i tettbygde strøk, uten å ta like mye plass som tradisjonelle lastebiler. Det er positivt både for omgivelsene og andre trafikanter at varetransport ikke alltid er avhengig av store lastebiler.
En slik løsning har blitt populær i Sverige og andre Europeiske land. En klasse B-trekkvogn med skaptralle, der trallen er festet med svingskive og er koblet slik at det i praksis oppleves som en boggi varebil/lett lastebil. Konstruksjonen har europeisk typegodkjenning og mulig å kjøre med førerkort BE siden bil og tralle ikke har totalvekt over 7 000 kg.
Til tross for at konstruksjonen er både typegodkjent i Europa og skal være mulig å innpasse under gjeldende norsk regelverk er det eksempler på vanskeligheter med registrering i møte med Statens vegvesen. Eksempelvis har en bedrift som har importert en Fiat Ducato trekkvogn med Veldhuizen henger fra Sverige, men opplever problemer med registrering her i Norge. Bilen og hengeren har vært registrert i Sverige, men importøren har fått beskjed om at kjøretøyet kan registreres men ikke brukes i Norge.