Skriftlig spørsmål fra Vetle Wang Soleim (H) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2651 (2019-2020)
Innlevert: 16.09.2020
Sendt: 17.09.2020
Besvart: 24.09.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Vetle Wang Soleim (H)

Spørsmål

Vetle Wang Soleim (H): Ved utlysning av anbud til private helsetilbydere, mener statsråden det er viktig at de regionale helseforetakene sørger for at behandlingstilbudet gis i alle deler av det regionale helseforetaket, og at de sørger for at det forblir et mangfold tilbydere også på sikt?

Begrunnelse

Ved utlysning av anbud på private avtalespesialister vektlegges ulike kriterier. Hvis man kun går etter pris, så kan det føre til at mellomstore lokale aktører går konkurs og faller ut av markedet, slik at de ikke blir en del av neste anbudskonkurranse. Dette vil på sikt kunne føre til at et fåtall aktører står igjen som dominerende tilbydere, og potensielt en monopolsituasjon.
Et eksempel på en mellomstor lokal aktør er Medi3 basert i Ålesund. Slike lokale aktører gir både kort reisevei til behandling for pasienter, men er også en stor sysselsetter av høykompetente arbeidsplasser utenfor de største byene. Dette fordrer imidlertid at anbudene er tydelige på at behandlingen skal skje nært pasientene og derfor i alle deler av et regionalt helseforetak.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Jeg vil innledningsvis slå fast at både jeg og regjeringen er opptatt av at landets befolkning skal ha god tilgang til gode effektive helsetjenester, og at det skal sikres et mangfold i tjenestetilbudet. Dette må også reflekteres i de anbudsdokumenter som ligger til grunn for anskaffelse av helsetjenester. Regjeringen innførte dessuten i 2015 Fritt behandlingsvalg-ordningen, som blant annet innebærer at pasienter med rett til nødvendig helsehjelp i spesialisthelsetjenesten kan velge å motta behandling hos private leverandører som er godkjent av Helfo. Ordningen omfatter døgnbehandling i psykisk helsevern og TSB, samt utvalgte somatiske spesialisthelsetjenester og rehabiliteringstjenester. Det legger til rette for at også private leverandører som ikke har avtale med de regionale helseforetakene kan levere spesialisthelsetjenester på det offentliges regning, så lenge de møter kravene som fremgår i Forskrift om private virksomheters adgang til å yte spesialisthelsetjenester mot betaling fra staten.
I forbindelse med ovennevnte spørsmål har departementet innhentet en kommentar fra Helse Midt-Norge RHF. De legger til grunn at det følger av deres ansvar for å sørge for at befolkningen i regionen tilbys forsvarlige spesialisthelsetjenester, at dette også gis i rimelig nærhet av der brukerne av tjenestene bor. Avtaler med private leverandører inngås etter forutgående anbudskonkurranser som er regulert gjennom lov og forskrift om offentlige anskaffelser. Anbudsdokumenter basert på spesifikke behovsanalyser beskriver hva, hvor og hvordan tilbudet ønskes gitt. Anbudsdokumentene inneholder tydelige kriterier for bedømmelse av tilbud. Kvalitet, inkludert spesifikk kompetanse, kapasitet i volum, tilgjengelighet og pris er forhold som blir vurdert.
Helse Midt-Norge RHF opplyser at de nå er inne i sluttfasen av en anskaffelsesprosess, men at de ikke kan kommentere ulike tilbydere eller vurdering av deres tilbud. De bekrefter imidlertid at tilgjengelighet til spesialisthelsetjenester for befolkningen er et viktig element, og at det følgelig også inngår i den samlede vurderingen av aktuelle tilbud fra private leverandører.
Siden det i begrunnelsen for spørsmålet også vises til ordningen med private avtalespesialister bemerkes for ordens skyld at denne har en annen innretting enn anskaffelser nevnt ovenfor. Avtalespesialisthjemlene utlyses innen definerte fagområder, hvor hjemlene lyses ut som arbeidskontrakter i et definert geografisk område. De økonomiske rammene for disse hjemlene er resultat av forhandlinger mellom legeforeningen, psykologforeningen og de regionale helseforetakene.