Skriftlig spørsmål fra Sandra Borch (Sp) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2584 (2019-2020)
Innlevert: 11.09.2020
Sendt: 11.09.2020
Besvart: 18.09.2020 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Sandra Borch (Sp)

Spørsmål

Sandra Borch (Sp): Hvordan har justisministeren tenkt å sikre at kommunene involveres i de pågående strukturendringsprosessene i Troms politidistrikt, i tråd med de føringer både Justis- og beredskapsdepartementet og Politidirektoratet har gitt?

Begrunnelse

Viser til mitt spørsmål av 06.09.2020, besvart 10.09.2020. Manglende involvering av kommunene avklares ikke i dette svaret. Jeg vil her presisere at involvering og høring ikke er det samme.
I sitt brev av 01.06.2020 fra Politidirektoratet til politimestrene beskrives oppdraget med effektivisering av politidistriktenes lokale struktur, herunder geografiske driftsenheter, tjenesteenheter og tjenestesteder. Under pkt. 3.3 i dette brevet beskrives prosesskrav m.v., herunder krav til etablering av en styringsgruppe der berørte kommuner er representert (involvering) og en høringsrunde som et separat prosesskrav. Disse prosesskravene er utformet på bakgrunn av oppdragsbrev 2016 av 14.03.2016 fra Justis- og beredskapsdepartementet til Politidirektoratet. Politimesteren i Troms har ikke involvert kommunene i den pågående prosessen der fremtidig organisering av geografiske driftsenheter og tjenesteenheter utredes. Politimesteren i Troms gjennomfører også en prosess der det vurderes en sammenslåing av fem namsmannsdistrikter til èn felles namsfogd. Heller ikke her er kommunene involvert i prosessen, men de har fått politimesterens forslag på høring. 9 av 23 ordførere har 03.09.2020 sendt brev til politimesteren der de protesterer på manglende involvering. Involvering og høring som prosesskrav er omtalt i Proposisjon 33 L 2017-2017 til Stortinget fra Justis- og beredskapsdepartementet omorganiseringen av den sivile rettspleie på grunnplanet: Fremtidig organisering av namsmannsdistriktene s. 21: Ved en eventuell omorganisering bør berørte kommuner involveres i prosessen. Dette er fulgt opp av Justis- og beredskapsdepartementet, jfr. brev av 14.09.2017 til Politidirektoratet om delegering av namsmannsmyndighet: Av side 2, siste avsnitt, fremgår følgende: Beslutninger om inndeling i større namsmannsdistrikter må vurderes i henhold til lokale forhold. Departementet viser her til at kommunene har en viktig rolle i gjennomføringen av de de sivile rettspleieoppgavene og at et godt samarbeid mellom kommunene og politiet er sentralt. Det uttales i Prop. 33 L (2016-2017) om Endringer i rettergangslovgivningen at ved eventuelle strukturendringer må berørte kommuner involveres i prosessen. Dette er videre fulgt opp av Politidirektoratet i brev av 15.12.2017 til politimestrene.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: For regjeringen er det viktig at politiressursene brukes kostnadseffektivt og målrettet for å bekjempe kriminalitet og utføre de andre oppgavene politiet har ansvar for, og det er politimesteren som har ansvaret for å fordele ressursene internt i politidistriktet og sørge for at det lokale tjenestetilbudet utvikles i samråd med kommunene.
Politidirektoratet (POD) opplyser at Troms politidistrikt på bakgrunn av krav om effektivisering og frigjøring av budsjettmidler har foretatt interne vurderinger av organisasjonsstruktur og kapasitet i politidistriktet. For å sikre ryddige og gode prosesser med god involvering har politidistriktet involvert kommunene og invitert dem til å stille spørsmål og komme med innspill til det pågående utredningsarbeidet.
Troms politidistrikt har nylig sendt en utredning på høring til politidistriktets kommuner med forslag om å samle namsmannsoppgavene under en ledelse, men med desentralisert tjenesteproduksjon, samt å samle den sivile rettspleien på grunnplanet i politidistriktet på fire i stedet for fem steder som i dag.
Justis- og beredskapsdepartementet har ved brev 14. september 2017 delegert myndighet til POD til å fastsette inndeling i namsmannsdistrikter iht. politiloven § 17. Det ble gitt føring om involvering av berørte kommuner. POD kan delegere myndigheten videre til politimestrene.
Jeg legger til grunn PODs opplysning om at Troms politidistrikt forholder seg til de retningslinjene som er gitt om endring av lokal struktur, og at politidistriktet har hatt god åpenhet og involvering av berørte kommuner i sine interne prosesser om vurdering av endringer i distriktets indre organisering.