Skriftlig spørsmål fra Nils Kristen Sandtrøen (A) til landbruks- og matministeren

Dokument nr. 15:2448 (2019-2020)
Innlevert: 28.08.2020
Sendt: 31.08.2020
Besvart: 04.09.2020 av landbruks- og matminister Olaug Vervik Bollestad

Nils Kristen Sandtrøen (A)

Spørsmål

Nils Kristen Sandtrøen (A): Har Statskog mulighet til å gjennomføre makeskifter, eller er det noe i lovverket som hindrer Statskog fra dette?

Begrunnelse

Sølenstua camping og hytter i Engerdal har gjennom lengre tid vært i dialog med Statskog i forbindelse deres kontrakt om feste av tomten. Sølenstua camping blir avkrevd en økt festeavgift fra ca. kr 18.000 pr år til over kroner 60 000. Plassens areal er kun 50 da, og ligger på en furumo med stein og bergskrenter. Til tross for dette vil høyreregjeringen føre en politikk som medfører en tredobling i prisen. Eiendommen er opparbeidet og tilrettelagt for camping og hytter gjennom en årrekke og vil ha få andre anvendelsesmuligheter om Sølenstua camping må avslutte sin drift.
På grunn av moderat inntjening for det lokale næringslivet kan det bli krevende å fortsette driften hvis høyreregjeringen presser gjennom denne kraftige prisøkningen.
Eier og driver av Sølenstua camping og hytter er eier av en utmarkseiendom i nærheten av campingplassen. Denne har et areal på 101 da, og har ca 50 da skog/vedskog. Denne er innløst fra Statskog for mange år siden. Denne skogeiendommen passer langt bedre til Statskogs drift enn den skrinne furumoen hvor campingplassen ligger.
Eier av campingplassen har tilbudt Statskog mesteparten av denne skogeiendommen i et makeskifte. Dette har Statskog så langt avslått.
I et intervju vedrørende denne konkrete saken, gjengitt i Østlendingen 24. juli 2020, svarer eiendomskonsulent i Statskog, at ikke har anledning til å gjennomføre makeskiftet: «(...) siden makebytte sidestilles med salg».

Olaug Vervik Bollestad (KrF)

Svar

Olaug Vervik Bollestad: Statskog SF har, som andre grunneiere, anledning til å selge, kjøpe og bytte eiendom gjennom makeskifte på grunn som ikke er statsallmenning. Dette skjer på forretningsmessig grunnlag innenfor de rammene som er fastsatt i foretakets vedtekter, og den utvidete fullmakten som gjelder for arronderingssalget som ble igangsatt av den rød-grønne regjeringen.
Når det gjelder statsallmenninger er det egne regler om avhending av statsallmenningsgrunn i fjelloven § 13. Avhending betyr at noe går over fra en eier til en annen eier, særlig ved en aktiv handling eller disposisjon. Avhending kan for eksempel skje ved kjøp og salg, makeskifte, bytte og gave. Hovedregelen er at statsallmenningsgrunn ikke kan avhendes. Det er to unntak fra dette. Det første gjelder allmenningsgrunn som er dyrka eller skal brukes som gårdsbruk, eller som tilleggsjord til gårdsbruk. Det andre gjelder grunn til byggetomter, som kan avhendes i "særlege tilfelle", og innløsing av boligtomter etter tomtefestelova. I Ot.prp. nr. 32 (1973-74) er det presisert at med byggetomter ikke menes hyttetomter.