Skriftlig spørsmål fra Heidi Greni (Sp) til distrikts- og digitaliseringsministeren

Dokument nr. 15:2431 (2019-2020)
Innlevert: 27.08.2020
Sendt: 28.08.2020
Besvart: 04.09.2020 av distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland

Heidi Greni (Sp)

Spørsmål

Heidi Greni (Sp): Innbyggere i Midte-Gauldal opplever nå at Telenor ikke retter opp feil som oppstår på kobbernettet etter uvær, begrunnelsen er at kobbernettet skal fases ut. Det betyr at innbyggerne ikke har et fungerende mobil og bredbåndstilbud.
Vil statsråden sørge for at innbyggerne i Midtre-Gauldal tilbys et tilfredsstillende mobil – og bredbåndstilbud?

Begrunnelse

Senterpartiet har lenge vært bekymret for at utfasing av kobbernettet vil føre til et svekket mobil- og bredbåndsdekning for folk. Derfor ble det fremmet representantforslag om konsekvensutredning av utfasing av kobbernettet (Dok. 8:6 S 2019-2020). Forslaget ble nedstemt. I forbindelse med behandling av den saken skrev daværende digitaliseringsminister Nikolai Astrup følgende til komiteen:

«Departementet og Nkom er i løpende dialog med Telenor om utfasingen av kobbernettet, og jeg har selv tatt opp saken flere ganger i møter med Telenors ledelse. I denne dialogen har jeg understreket at interessene til de kundene som blir berørt, må ivaretas på en god måte. Telenor har opplyst at selskapet kun vil stoppe vedlikehold av kobberlinjene til kunder som har bedre teknologi tilgjengelig, enten via fiber eller 4G-dekning. Kunder som ikke har noe alternativ til kobberlinjen ennå, vil få linjen rettet hvis det oppstår feil. Telenor vil altså opprettholde kobbernettet til disse kundene. Dette gjelder både de som har telefon, og de som har bredbånd over kobbernettet.»

Linda Hofstad Helleland (H)

Svar

Linda Hofstad Helleland: Tilgang til bredbånd er blitt en grunnleggende forutsetning for mange viktige funksjoner i samfunnet. God digital infrastruktur er avgjørende for næringslivets konkurransekraft, for demokrati og innbyggerdeltakelse og trygghet, og for å legge til rette for den økende digitaliseringen i alle sektorer. Bredbåndstilbudet i Norge har de siste årene bedret seg betydelig, og må sies å være svært godt i internasjonal sammenheng. Investeringene i sektoren er rekordhøye (12 milliarder kroner i 2019). Regjeringen ønsker å bidra til at alle innbyggere og virksomheter også kan få god og fremtidsrettet bredbåndstilgang. Derfor har de årlige bevilgingene til tilskudd til bredbåndsutbygging over statsbudsjettet økt betydelig under denne regjeringen, og er langt høyere enn under den rød-grønne regjeringen. Nivået på statlige tilskuddsmidler i 2020 på over 400 millioner kroner, er høyere enn noen gang. Årets tildeling av bredbåndsmidler kan anslås å gi om lag 30.000 husstander, de fleste av disse i spredtbygde strøk, et bedre bredbåndstilbud.
Telenors kobbernett var inntil for noen år siden hovednettet for fasttelefoni og bredbånd. Antall abonnenter som bruker dette nettet, har gått kraftig ned de senere årene. Som et ledd i moderniseringen av fastnettet, har Telenor varslet at kobbernettet skal fases helt ut innen utløpet av 2022. Dette er et stort teknologiskifte, som får konsekvenser for både telefoni- og bredbåndstilbudet. Departementet og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) er i løpende dialog med Telenor om utfasingen av dette nettet. Telenor har, som Nikolai Astrup skrev til Stortinget blant annet i forbindelse med representantforslaget som representanten Greni viser til i begrunnelsen for foreliggende spørsmål, opplyst at selskapet vil videreføre kobbernettet til kunder som ikke har alternativt bredbåndstilbud tilgjengelig. Men, mange kunder som blir berørt av kobbersaneringen, har allerede tilbud om alternativ bredbåndstjeneste, f.eks. via fiber, fast trådløst bredbånd eller mobilt bredbånd (4G).
Departementet har bedt om kommentarer fra Telenor til denne konkrete saken. Telenor har i sitt svar til departementet opplyst at selskapet ikke har registrert tilfeller i Midtre Gauldal hvor kunder har mistet kobbertilgang uten at det foreligger et minst like godt alternativ. Telenor har registrert at syv kunder har mistet kobbertilgang som følge av feil på linjen som ikke har blitt rettet. Alle disse syv har, ifølge Telenor, enten tilgang til fibernett eller tilgang til mobilnett med god kapasitet.
Regjeringen vil fortsette arbeidet med å legge til rette for at alle innbyggere i hele landet har et tilfredsstillende mobil- og bredbåndstilbud. Dette gjelder selvsagt også innbyggerne i Midtre Gauldal.