Lise Christoffersen (A): Stortinget vedtok i 2018 å styrke ordningen med brukerpass innen hjelpemiddelformidlingen.
Hvor mange har brukerpass nå i forhold til i 2018 i de ulike fylkene, og hva gjør statsråden og Nav sentralt for å gjøre ordningen kjent for brukerne og sikre at ordningen praktiseres etter nasjonale retningslinjer, slik at funksjonshemmede selv kan avgjøre om man vil bruke leverandør eller hjelpemiddelsentralen ved f.eks. reparasjoner?
Begrunnelse
Henvendelser fra funksjonshemmedes organisasjoner kan tyde på at Stortingets vedtak under behandlingen av dok. 8:57 S (2017-2018) når det gjelder brukerpass, ikke er fulgt godt nok opp. Stortingets vedtak i denne saken sa blant annet at ordningen med brukerpass innen hjelpemiddelformidlingen skulle styrkes for å korte ned saksbehandlingstiden og bedre brukermedvirkningen, og at brukerpass skal være en del av tilbudet ved alle hjelpemiddelsentraler.
Hervikutvalget utredet hjelpemiddelområdet, jf. rapporten «En mer effektiv og fremtidsrettet hjelpemiddelformidling», februar 2017. Utvalget pekte på at hjelpemiddelsentralene i liten grad satser på brukerpassordningen, at det gis lite informasjon til hjelpemiddelbrukerne og at det kan virke som om ordningen bevisst underprioriteres av flere hjelpemiddelsentraler. Dette var noe av bakgrunnen for Stortingets vedtak.
I ettertid har Nav i samarbeid med funksjonshemmedes organisasjoner utviklet informasjonsmateriell på nav.no. For å vite om ordningen nå er bedre kjent og når fram til målgruppen, er det behov for tall som viser utviklingen av antall personer som har brukerpass. Erfaringer fra de funksjonshemmede selv, viser at funksjonshemmede fortsatt utsettes for overformynderi og holdninger som gjør at man ikke selv kan bestemme samarbeidspart, slik brukerpasset forutsetter. Dette gjelder særlig bruk av leverandørene for å få reparert hjelpemidler. Dette reiser spørsmål om i hvilken grad hjelpemiddelsentralene aktivt vil fremme brukerpassordningen, slik at funksjonshemmede selv kan velge samarbeidspart og avgjøre hva som er den enkleste veien til en god løsning.