Heidi Greni (Sp): Mener statsråden dagens situasjon på flyruta Røros-Oslo bidrar til å sikre et godt kollektivtilbud i distrikts-Norge, og at samferdselsdepartementet som innkjøper får det produktet de betaler for?
Begrunnelse
Den siste tiden har det vært en rekke kanselleringer og forsinkelser av avganger på flyruten mellom Røros og Oslo. En god del av kanselleringene skyldes morgentåke på Røros lufthavn, og det faktum at operatøren Air Leap har fått tillatelse av samferdselsdepartementet til å sammenkoble FOT-ruta Røros-Oslo med den kommersielle ruta Ørland-Oslo. Denne sammenkoblingen ble i utgangspunktet gitt for en begrenset periode, og det er derfor oppsiktsvekkende at flyoperatøren likevel selger flybilletter med denne sammenkoblingen frem til januar 2021. Dette medfører at flyet ikke står nattparkert på Røros, men tar av fra Ørland på morgenen med mellomlanding på Røros før Oslo. Lokal politisk ledelse og luftfartsmyndighet på Røros har i lang tid advart mot at dette kom til å bli en stor utfordring, siden de har erfaring med morgentåkeproblematikk på enkelte tider av året, der landing kan være krevende mens take-off likevel er fullt mulig.
I uke 33 var det forsinkelser på grunn av tåke mandag, tirsdag og torsdag.
Fredag i uke 33 var flyet svært sent inn til Røros, og til min overraskelse har jeg fått vite at de da gikk fra Ørland til Røros, med retur til Ørland, og så til Gardermoen. Dette angivelig for at flyet ble for tungt til å ta av fra Røros med passasjerer fra både Røros og Ørland, og medførte store forsinkelser for passasjerer fra Røros til Oslo.
Så langt i uke 34 har samtlige morgenavganger mellom Røros og Oslo kansellert på grunn av tåkeproblematikk i tillegg til en ettermiddagskansellering på grunn av tekniske problemer.
Alt overnevnte, i tillegg til at man med dagens operatør ikke kan kjøpe gjennomgående flybilletter, ikke sjekke inn på automat på Gardermoen eller på nett, gjør at lokalbefolkning og lokalt næringsliv nå opplever et flytilbud som er markant mye dårligere enn hva man bør kunne forvente av ei statsfinansiert flyrute.
Ved utlysning av konkurranse om drift av regionale flyruter i Sør-Norge uttalte daværende samferdselsminister Jon Georg Dale følgende:
«Det regionale flytilbodet er ein viktig del av det nasjonale transporttilbodet i Noreg og for kollektivtilbodet i distrikta. Gjennom utlysinga av ny konkurranse om drift av regionale flyruter i Sør-Noreg sikrar regjeringa eit godt tilbod til flypassasjerane.»