Skriftlig spørsmål fra Heidi Greni (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2322 (2019-2020)
Innlevert: 18.08.2020
Sendt: 18.08.2020
Besvart: 25.08.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Heidi Greni (Sp)

Spørsmål

Heidi Greni (Sp): Mener statsråden dagens situasjon på flyruta Røros-Oslo bidrar til å sikre et godt kollektivtilbud i distrikts-Norge, og at samferdselsdepartementet som innkjøper får det produktet de betaler for?

Begrunnelse

Den siste tiden har det vært en rekke kanselleringer og forsinkelser av avganger på flyruten mellom Røros og Oslo. En god del av kanselleringene skyldes morgentåke på Røros lufthavn, og det faktum at operatøren Air Leap har fått tillatelse av samferdselsdepartementet til å sammenkoble FOT-ruta Røros-Oslo med den kommersielle ruta Ørland-Oslo. Denne sammenkoblingen ble i utgangspunktet gitt for en begrenset periode, og det er derfor oppsiktsvekkende at flyoperatøren likevel selger flybilletter med denne sammenkoblingen frem til januar 2021. Dette medfører at flyet ikke står nattparkert på Røros, men tar av fra Ørland på morgenen med mellomlanding på Røros før Oslo. Lokal politisk ledelse og luftfartsmyndighet på Røros har i lang tid advart mot at dette kom til å bli en stor utfordring, siden de har erfaring med morgentåkeproblematikk på enkelte tider av året, der landing kan være krevende mens take-off likevel er fullt mulig.
I uke 33 var det forsinkelser på grunn av tåke mandag, tirsdag og torsdag.
Fredag i uke 33 var flyet svært sent inn til Røros, og til min overraskelse har jeg fått vite at de da gikk fra Ørland til Røros, med retur til Ørland, og så til Gardermoen. Dette angivelig for at flyet ble for tungt til å ta av fra Røros med passasjerer fra både Røros og Ørland, og medførte store forsinkelser for passasjerer fra Røros til Oslo.
Så langt i uke 34 har samtlige morgenavganger mellom Røros og Oslo kansellert på grunn av tåkeproblematikk i tillegg til en ettermiddagskansellering på grunn av tekniske problemer.
Alt overnevnte, i tillegg til at man med dagens operatør ikke kan kjøpe gjennomgående flybilletter, ikke sjekke inn på automat på Gardermoen eller på nett, gjør at lokalbefolkning og lokalt næringsliv nå opplever et flytilbud som er markant mye dårligere enn hva man bør kunne forvente av ei statsfinansiert flyrute.
Ved utlysning av konkurranse om drift av regionale flyruter i Sør-Norge uttalte daværende samferdselsminister Jon Georg Dale følgende:

«Det regionale flytilbodet er ein viktig del av det nasjonale transporttilbodet i Noreg og for kollektivtilbodet i distrikta. Gjennom utlysinga av ny konkurranse om drift av regionale flyruter i Sør-Noreg sikrar regjeringa eit godt tilbod til flypassasjerane.»

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Luftfarten er nå inne i en svært krevende periode som følge av covid-19-utbruddet. I en tid med redusert etterspørsel etter flyreiser aksepterte Samferdselsdepartementet at operatøren Air Leap kunne fly FOT-ruten Røros–Oslo og den kommersielle ruten Ørland–Oslo i kombinasjon, til tross for at setekapasitetskravet i avtalen med Samferdselsdepartementet da ikke ble oppfylt. Dette er for å avhjelpe situasjonen for operatøren, samt imøtekomme Forsvarets og Ørland-samfunnets uttalte behov.
Grunnet at smittevernveilederen til Folkehelseinstituttet i en periode begrenset antallet salgbare seter i flyene foreslo operatøren senere å sette inne et større fly enn det som ligger til grunn for avtalen. Nå som flyselskapene igjen kan selge alle setene i flyene, medfører det at Air Leap fortsatt kan kombinere de aktuelle rutene og likevel opprettholde det avtalefestede setekapasitetskravet på ruten Røros–Oslo. Samferdselsdepartementet har inntil videre akseptert en slik løsning. Generelt er det i flyruteavtalene åpnet for å kombinere kjøpsruter og kommersielle ruter, og det ligger ingen føringer for hvor flyene skal nattparkeres.
Jeg har forståelse for at siste ukes forsinkelser og kanselleringer har påvirket opplevelsen av flytilbudet på Røros i negativ retning. Samtidig er det vanskelig å forutse trafikkutviklingen i den situasjonen vi er i nå. Jeg vil fortløpende vurdere om situasjon tilsier endringer i statens krav til organiseringen av rutedriften på ruten mellom Røros og Oslo.