Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2230 (2019-2020)
Innlevert: 07.08.2020
Sendt: 07.08.2020
Besvart: 17.08.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): I 2015 utarbeidet regjeringen en handlingsplan for universell utforming. Her er det for samferdselssektoren pekt på Nasjonal Transportplan. Flere jernbanestasjoner, og spesielt plattformer gjør at toget er utilgjengelig for mennesker med nedsatt funksjonsevne. For eksempel Berkåk stasjon.
Når vil jernbanen være tilgjengelig for alle, og finnes det en helhetlig plan for universell utforming av jernbanen?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Universell utforming av jernbanen har prioritet. Vi arbeider med en rekke tiltak for å gjøre jernbanen tilgjengelig for alle. I Nasjonal transportplan 2018 – 2029 står det følgende:

"Ved inngangen til perioden (2014-2017) var to stasjoner på jernbanenettet klassifisert som universelt utformet (UU). Ingen stasjoner hadde universelt utformet informasjonssystem. Prognosen for utgangen av 2017 er at 30 stasjoner vil være klassifisert som UU, og informasjonssystemet på alle stasjoner vil oppfylle minstekrav til universell utforming. Universell utforming skal inngå i alle planer for oppgradering og bygging av ny infrastruktur innenfor etatenes og Avinors ansvarsområde. For eksisterende togstasjoner der det ikke planlegges vesentlige endringer eller bygging av ny stasjon, er strategien å oppgradere for å bedre tilgjengeligheten. På noen togstasjoner kan UU oppnås med forholdsvis enkle tiltak. Stasjoner på strekninger med flest reisende prioriteres, men sees også i sammenheng med andre forhold som kan komme frem i lokal planlegging. Den foreslåtte rammen for programområdet stasjoner og knutepunkter legges til rette for at 44 prosent av alle av- og påstigninger vil kunne foregå på en universelt utformet stasjon i 2029."

Da bane NOR lanserte den nye NÅ appen i april 2019 (https://www.banenor.no/Kundesenter/Mobil-applikasjon/) fikk Bane NOR samtidig godkjent informasjonssystemet på alle togstasjoner som universelt utformet.
Ved utgangen av 2019 var det totalt 334 togstasjoner i Norge. Av disse var 30 klassifisert som UU og stasjonene benyttes av ca. syv prosent av de reisende (basert på 2018-tall fra Vy). 96 stasjoner var klassifisert som tilgjengelige, og benyttes av ca. 51 prosent av de reisende (basert på 2018-tall fra Vy). Det foreligger avtaler om ombygging av flere store stasjoner, som etter planen skal skje før utløpet av någjeldende NTP-periode. Dette gjelder ikke bare på Østlandet. Bergensbanen har flere stasjoner under bygging som er planlagt med UU/forbedringer, for eksempel Arna, Evanger, Dale stasjoner (Vossebanen), samt Geilo stasjon. Det er planer også for stasjonene Gol og Myrdal. På Jærbanen skal Sandnes stasjon oppgraderes. På Trønderbanen foretas blant annet forbedringer på flere stasjoner i forbindelse med innføring av nytt togmateriell og Leangen stasjon er nylig ombygget. For innføring av nytt togmateriell på Rørosbanen planlegges også tiltak på stasjoner for å ta i bruk ny togtype. Det er også planer for oppgraderinger av stasjoner på Gjøvikbanen, med byggeavtaler for Jaren, Reinsvoll, og Nittedal samt videre planer for Hakadal og Movatn. På Kongsvingerbanen er Sørumsand stasjon nylig bygget om, og det pågår arbeid på Skarnes stasjon. På Gardermoen stasjon pågår forbedringer i UU. Berkåk stasjon er ferdig planlagt med komplett universell utforming, men andre infrastrukturtiltak har vært prioritert høyere for gjennomføring. I alle store nye prosjekter som inneholder stasjoner planlegges og bygges disse stasjonene for UU. Når disse store stasjonene er UU nås trolig målet i NTP om at 44 prosent av alle av- og påstigninger vil kunne foregå på en universelt utformet stasjon.
Jernbanedirektoratet har god og jevnlig dialog med Norges Handikapforbund, Blindeforbundet, Hørselshemmedes Landsforbund og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon gjennom arbeidet i Toggruppen for universell utforming.
I konkurranseutsettingen stiller direktoratet krav til at togtilbudet tilrettelegges på en slik måte at flest mulig kan reise med toget på en ordinær og likeverdig måte, og at personalet skal bistå reisende med særskilte behov. Dette inkluderer bistand om bord i toget og ved på- og avstigning. Videre krever direktoratet at vinnende togoperatør deltar i Toggruppen for universell utforming. Vinnende togoperatør må imidlertid benytte tilgjengelig infrastruktur og tog med de begrensningene som finnes der. Ved anskaffelse av nye togsett, legger direktoratet til grunn gjeldene krav til universell utforming i bestillingen. Norske Tog følger TSI-PRM (forskrift om tilgjengelighet for funksjonshemmede og bevegelseshemmede personer) ved anskaffelse av nye togsett.
Direktoratet arbeider nå med å svare ut en bestilling fra Samferdselsdepartementet om mulighetene for en felles ordning for bestilling av assistanse. Dette arbeidet gjennomføres i dialog med aktørene i Toggruppen, Statens vegvesen og Avinor. Et førsteutkast skal oversendes Samferdselsdepartementet innen 15. desember 2020.
I handlingsplanen for UU 2015-2019 står det at Nasjonal transportplan 2014-2023 skal bidra til at reisekjeder blir universelt utformet, slik at transportsystemet i så stor grad som mulig kan benyttes av alle. Universell utforming skal være en integrert del av alle planer for vesentlig oppgradering og bygging av infrastruktur som planlegges og bygges i Avinors, Jernbaneverkets og Statens vegvesens regi. Disse skal også ha rutiner for gjennomgang av universell utforming i prosjekter under planlegging og for ferdige anlegg. Bane NOR skal generelt planlegge alle nye tiltak i henhold til plan og bygningsloven hvor krav til UU er nedfelt. For særskilte avtaler ombygging/oppgradering av stasjoner nedfelles det i avtalene, så langt det er mulig, blant annet for tilgjengelighet til plattformer og UU utforming av plattformer. På generelt grunnlag ligger det til grunn at Bane NOR planlegger for UU ved nybygg/store ombygginger uten at det er særskilt nedfelt i avtalene.