Skriftlig spørsmål fra Tuva Moflag (A) til statsministeren

Dokument nr. 15:2228 (2019-2020)
Innlevert: 07.08.2020
Sendt: 07.08.2020
Besvart på vegne av: Statsministeren
Besvart: 14.08.2020 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Tuva Moflag (A)

Spørsmål

Tuva Moflag (A): Hvordan jobber regjeringen med å sikre at departementene og andre underliggende etater følger helsedirektørens anbefaling om å benytte hjemmekontor så langt det er mulig?

Begrunnelse

På pressekonferanse tidligere denne uka, kom det en anbefaling fra helsedirektør Bjørn Guldvog om at alle som er avhengige av kollektivtransport i rushtida fortsatt bør vurdere å bruke hjemmekontor. Man bør unngå å være for tett på mennesker på trikk, tog og t-bane var budskapet. Departementene og andre underliggende statlige etater har mange ansatte, og kan bidra til å dempe presset på kollektivtrafikken. Mange ansatte er engstelige for om det er trygt å komme seg til og fra jobb. Regjeringen og staten bør gå foran som et godt eksempel ved å gi ansatte frihet og tillit til å jobbe hjemmefra.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Statlige virksomheter har tatt stort ansvar under den pågående pandemien. Virusutbruddet rammet norsk arbeidsliv hardt, også statlige arbeidsplasser og virksomheter. Mange statlige virksomheter har samfunnskritiske funksjoner og opplevde en sterk økning i arbeidsmengden. Samtidig ble også statlige virksomheter berørt av at skoler og barnehager ble stengt og bruken av kollektivtrafikk skulle begrenses. En spørreundersøkelse gjennomført av Kommunal- og moderniseringsdepartementet i vår til personal-/HR-ansvarlige i staten, viste at hjemmekontor er brukt aktivt og i stort omfang for arbeidstakere som ikke må til arbeidsplassen for å skjøtte sine arbeidsoppgaver.
Virksomhetene har gjennom de senere månedene vunnet erfaringer med bruken av hjemmekontor. Bruk av videokonferanser er blitt vanlig, og mange har utarbeidet rutiner for å sikre at medarbeidere kan veksle mellom hjemmekontor og oppmøte på arbeidsplassen. Det er lagt opp til økt fleksibilitet når det gjelder arbeidstid, slik at de som reiser med kollektivtransport kan unngå rushtiden.
Da vi startet arbeidet med å åpne samfunnet gradvis, sammen og kontrollert, formidlet Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) på den statlige arbeidsgiverportalen informasjon, råd og eksempler til virksomhetene på hvordan de best kan tilrettelegge for hvordan man bør jobbe fremover. DFØ-portalen lenket også til veilederen som er lagt ut på Helsedirektoratets nettsider, som gir råd om når hjemmekontor bør vurderes og brukes for å redusere smitte. I veilederen er lokalt smittepress og kollektivtrafikksituasjonen sentrale vurderingspunkter.
Bruken av hjemmekontorløsninger må de enkelte statlige virksomhetene selv vurdere, med utgangspunkt i sine arbeidsoppgaver, utforming av egen arbeidsplass, lokalisering og forhold knyttet til egne ansatte. Virksomhetene må ta utgangspunkt i de nasjonale anbefalingene, og involvere de ansatte og deres tillitsvalgte i de konkrete vurderingene av lokale tilpasninger for hver enkelt virksomhet.
Som ett eksempel kan jeg nevne at vi i Kommunal- og moderniseringsdepartementet har praktisert at inntil halvparten av de ansatte kan være fysisk tilstede på jobb, og de øvrige ha hjemmekontor. Kapasiteten i kollektivtransporten har vært det viktigste kriteriet for vurdering av hvor mange som kan være tilstede på kontoret. Vi rullerer på hvem som til enhver tid er hjemme eller på kontoret. Dette fordi vi har lært hvor viktig det er både for løsning av oppgavene og for den enkelte, at kollegaer kan møtes og være en del av et felles sosialt og fysisk arbeidsmiljø.
Jeg er trygg på at statlige virksomheter følger oppfordringen fra helse- og omsorgsministeren og våre helsefaglige myndigheter når det gjelder bruk av hjemmekontor fremover, og at de i sine vurderinger legger stor vekt på både hvordan smitten utvikler seg, og hvor mange som må bruke kollektivtransport til og fra arbeidsplassen.
Det er den enkelte statsråd som er ansvarlig for virksomhetene i egen sektor, og det er det enkelte departementet som gjennom styringsdialogen med sine virksomheter sikrer at de foretar gode vurderinger av smittetiltak og bruk av hjemmekontor, blant annet i lys av kollektivtrafikksituasjonen. Disse problemstillingene drøftes også regelmessig på tvers i departementsfellesskapet – både politisk og administrativt. I tillegg vil Arbeidsgiverportalen bli løpende oppdatert når det foreligger nye vurderinger og anbefalinger fra helsemyndighetene.