Marit Arnstad (Sp): Til erstatning for eksamenskarakter har de norske IB-elevene våren 2020 fått tildelt en algoritmebasert karakter. Algoritmen er basert på tidligere resultat i faget og tidligere resultater ved den skolen eleven går på. Flere elever opplever at den tildelte karakteren ligger godt under forventet eksamensresultat.
Hva kan norske myndigheter gjøre for å hjelpe disse elevene og rette opp en slik tilfeldig karaktersetting?
Begrunnelse
26 norske skoler tilbyr IB-linjer (International Baccalaureate). Norske IB-elever har våren 2020 fått avlyst alle eksamener på grunn av korona-epidemien. Til erstatning for eksamenskarakter på diplomet har International Baccalaureate Organization (IBO, den internasjonale organisasjonen bak IB-utdanningene) tildelt elevene algoritmebaserte karakterer på grunnlag av tidligere resultater i faget og tidligere resultater ved skolen eleven går på.
Hans Fredrik Marthinussen, professor i rettsvitenskap ved Universitetet i Bergen, sier til NRK 16.07.20 at de karakterene de norske IB-elevene har fått «i prinsippet er ugyldige» og understreker at det er en grunnleggende forutsetning for karaktergivning i Norge at de skal være basert på individuelle prestasjoner. Følgelig mener Marthinussen at IBOs metode ikke bli kjent gyldig i en norsk domstol.
Det er åpenbart at de norske IB-elevene etter norsk lovverk har fått mangelfull eller ugyldig karaktersetting denne våren, noe som blant annet skaper store problemer for dem i videre utdanningsløp. Det å klage på karakterer er tidkrevende og belagt med gebyrer. Rettssak vil i verste fall føre til at man risikerer å stå uten gyldig karakter.