Skriftlig spørsmål fra Norunn Tveiten Benestad (H) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2179 (2019-2020)
Innlevert: 01.08.2020
Sendt: 03.08.2020
Besvart: 05.08.2020 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Norunn Tveiten Benestad (H)

Spørsmål

Norunn Tveiten Benestad (H): Balansegangen mellom ytringsfriheten og begrensningen i § 185 er krevende. Saken viser at det kan være nødvendig med noen prinsipielle avklaringer. Jeg vil derfor rette følgende spørsmål til statsråden:
Mener statsråden ytringsfriheten gir rett til å uten samtykke ta seg til rette på privat grunn for å aksjonere for sitt syn gjennom bruk av flagg, bannere o.l., og er statsråden enig med statsadvokaten i at bruk av symboler ikke kan anses som en hatefull ytring mot bestemte grupper selv om disse gruppene er klart definert i aksjonistenes ideologi?

Begrunnelse

Agder lagmannsrett frifant 26. juni 2020 tre nynazister for heising av naziflagg i flaggborgen utenfor Arkivet freds- og menneskerettighetssenter i Kristiansand natt til 9.april 2018. Dette var Gestapos hovedkvarter på Sørlandet under krigen. Flaggheisingen ble ledsaget av et banner med påskriften «Vi er tilbake». Dommen i lagmannsretten blir tolket som en ny seier for Den nordiske motstandsbevegelse.
Saken har tidligere vært oppe i Kristiansand tingrett i juni 2019. Her ble de tre funnet skyldig etter straffelovens § 185 om hatefulle ytringer. Det var første gang paragrafen ble brukt i en sak som ikke dreide seg om verbalytring, men om symbolbruk. I og med at det finnes lite rettspraksis på dette, vil rettsavgjørelse skape presedens. Når to rettsinstanser har vurdert dette ulikt, ville en prøving av saken for Høyesterett, kunne gitt en viktig prinsipiell avklaring. Statsadvokaten har avvist å anke saken til Høyesterett.
Kjernen i lagmannsrettens dom er at de tre nynazistene bør frifinnes fordi handlingen natt til 9. april er uttrykk for en generell tilslutning til nazismen og ikke truer noen spesielt, og derfor bør omfattes av ytringsfriheten.
Straffelovens § 185 er en begrensning i ytringsfriheten for å beskytte enkeltpersoner og grupper mot hatefulle ytringer og diskriminering. Bruk av symboler er også beskrevet i § 185 som ytring som rammes av paragrafen. Statsadvokatens begrunnelse for å ikke følge opp saken er, som i lagmannsretten, at det bare er benyttet symboler som ikke henvender seg til bestemte personer eller grupper.
Det er ingen tvil om at flere grupper opplevde handlingen som både hatefull, invaderende og truende. Ytringene rammet både de grupper bevegelsen retter seg mot i sin ideologi, medarbeidere med helt andre verdier og holdninger på Stiftelsen Arkivet der aksjonistene tok seg til rette på privat grunn, og ikke minst opplevdes dette truende og krenkende av alle de som selv eller gjennom nære familiemedlemmer ble rammet av torturregimet til Gestapo på Arkivet under krigen. Valg av tidspunkt, åsted og forhistorie for markeringen, gjør saken ekstra alvorlig. Slik saken står nå, oppfattes dette som det er gitt fritt spillerom for denne type ytring, dersom ikke Riksadvokaten prøver saken for Høyesterett, eller Stortinget griper inn.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Straffeloven § 185 rammer diskriminerende eller hatefulle ytringer som rettes mot noen på grunn av nærmere angitte særtrekk, blant annet hudfarge, nasjonal eller etniske opprinnelse, religion eller livssyn. Det er ikke tvil om at straffeloven § 185 også rammer bruk av symboler, forutsatt at symbolbruken truer, forhåner eller fremmer hat, forfølgelse eller ringakt overfor noen på grunn av særtrekk som nevnt over.
I rettspraksis er det trukket et skille mellom ytringer om et emne og ytringer som angriper enkeltpersoner eller grupper. Det klare utgangspunktet er at meningsytringer om et emne, f.eks. av politisk eller ideologisk art, ikke kan straffes, mens kvalifisert krenkende uttalelser rettet mot personer eller grupper på grunn av slike særtrekk som hudfarge, nasjonale eller etniske opprinnelse, religion eller livssyn, kan straffes.
Noen ganger er det vanskelig å avgjøre om en konkret ytring faller i den ene eller andre gruppen. Det er påtalemyndighetens og domstolenes oppgave å tolke ytringen ut fra den sammenhengen den er fremsatt i. Domstolene og påtalemyndigheten har begge en uavhengig stilling. Jeg ønsker av den grunn verken å kommentere Agder lagmannsretts vurderinger i dommen av 29. juni 2020, som gjaldt hendelsene utenfor Arkivet freds- og menneskerettighetssenter i Kristiansand natt til 9. april 2018, eller statsadvokatens beslutning om ikke å anke dommen.
Jeg vil imidlertid understreke at det av hensyn til ytringsfriheten er nødvendig å holde fast på skillet mellom, på den ene siden, ytringer om et politisk eller ideologisk spørsmål og, på den andre siden, ytringer som angriper personer eller grupper som omfattes av det strafferettslige diskrimineringsvernet. Fordi ytringsfriheten er en bærebjelke i et demokratisk samfunn, er det gode grunner for å tillate at meningsmotstandere forfekter politiske eller ideologiske standpunkter, også der ytringene sjokkerer og opprører.
Ytringsfriheten innebærer ikke en rett til å aksjonere på annen manns grunn mot dennes vilje. For å rammes av straffeloven må imidlertid bruk av en annens eiendom enten påføre eieren eller rettighetshaveren tap eller ulempe eller være i strid med dennes uttrykkelig forbud, jf. straffeloven § 346.