Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Hvordan vil statsråden sikre at norske TV-kunder har reell valgfrihet, og hvordan ivaretas forbrukerrettighetene deres når de rammes av konflikter slik som den som nå pågår mellom TV2 og Get?
Begrunnelse
Konflikten mellom TV2 og Get har både eskalert og vart lenge, noe som gjør at en halv million TV-kunder hos Get (rundt en million TV-seere) i en hel måned har vært uten TV 2s kanaler, inkludert hovedkanalen, allmennkringkasterkanalen TV 2 og TV 2 Nyhetskanalen.
Forbrukerrådet har gjennom media kommunisert at kundene har krav på refusjon eller avslag, men kundene som rammes har foreløpig bare blitt tilbudt såkalte TV-poeng som kan brukes på andre kanaler.
Konflikten og det at skjermene er svarte skaper naturlig nok stor frustrasjon hos kundene som rammes. Gjennom ulike oppslag i lokalmedier er frustrasjonen ikke minst tydelig blant de kundene som har sine avtaler låst gjennom borettslag og sameier, ofte på lange bindingstider. Disse forbrukerne har nå ikke noen reelle valgmuligheter når de mister kanalene men er låste I langvarige avtaler, med få eller ingen muligheter for å bryte ut eller bytte leverandører. Selv når de over lang tid ikke får kanalene de betaler for.
Forbrukerrådet har tidligere etterlyst større politisk vilje til å skape et bredbåndsmarked som sikrer valgfrihet og beskytter forbrukerne mot innlåsing, for eksempel gjennom at bredbåndstilgang kobles med TV og andre tjenester. TV-konflikten som holder skjermene til en million nordmenn svarte nå mener jeg at på nytt må rette søkelyset mot hvilken valgfrihet kundene i markedet egentlig har i dag.