Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2030 (2019-2020) Innlevert: 23.06.2020 Sendt: 23.06.2020 Besvart: 01.07.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Sverre Myrli (A): Tinnosbanen inngår i verdensarven Rjukan-Notodden industriarv og anlegget er fredet av Riksantikvaren. Bane NOR har ansvar for vedlikehold av banen, og Jernbanedirektoratet har anslått at det trengs 300-500 mill. kroner for at banen kan oppgraderes til kjørbar stand for museums-/turisttog. Hva er statsrådens planer for Tinnosbanen, og når vil midler til oppgradering komme?
Knut Arild Hareide: Som representanten viser til, har Samferdselsdepartementet etter anmodning fra Stortinget, gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å gjennomføre en utredning om de samfunnsøkonomiske gevinstene og kostnadene ved istandsetting av Tinnosbanen. Etter avtale med Jernbanedirektoratet har Bane NOR gjennomført et omfattende utredningsarbeid. Telemark fylkeskommune, de berørte kommunene og skognæringen er blitt inkludert i arbeidet. Alternativene som vurderes er, som Stortinget ba om, enten en ren museumsjernbane eller en operativ jernbanestrekning som kan transportere gods og tømmer. De to alternativene koster henholdsvis 510 mill. kr og 760 mill. kr. Tinnosbanen ble fredet i 2011 og står fra 2015 oppført som en del av Rjukan-Notodden Industrial Heritage Site på UNESCOs verdensarvliste. De øvrige delene av objektet, som ikke er statlige, er oppgradert og har en tilstand som tilfredsstiller forpliktelsene som fredningsobjekt. For å få det samlede verdensarvobjektet opp på et tilfredsstillende nivå, må staten foreta nødvendige oppgraderinger av Tinnosbanen. Riksantikvaren understreker at Norge her har forpliktelser ovenfor verdensarvkonvensjonen.Samferdselsdepartementet vil ta stilling til fremtidige planer for Tinnosbanen i forbindelse med neste Nasjonal transportplan.