Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til næringsministeren

Dokument nr. 15:2007 (2019-2020)
Innlevert: 21.06.2020
Sendt: 22.06.2020
Besvart: 29.06.2020 av næringsminister Iselin Nybø

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvilke ytterligere tiltak, enten gjennom innretningen på ordningen for dekning av vedlikeholdskostnader eller andre ordninger, vil regjeringen iverksette for å ivareta den særegne situasjon til de omreisende tivoliene i Norge?

Begrunnelse

Det vises til statsrådens svar til undertegnede i Stortinget 19. juni om at ordningen for vedlikeholdskostnader er ment å dekke alle virksomheter med driftstillatelse etter taubaneloven og tivoliloven. Det er svært positivt, men ordningen, slik den så langt er skissert, avgrenses til vedlikeholdskostnader som er nødvendige for å oppfylle kravene etter nevnte lover. I et omreisende tivoli er f.eks. andre myndighetsbestemte vedlikeholdskostnader, ikke minst knyttet til bilparken, en svært stor uunngåelig fast kostnad.
Fornøyelsesparker og omreisende tivoli driver i samme bransje og har til dels konkurrerende tilbud. Det er derfor viktig at innretningen på støtteordninger ikke favoriserer den ene type virksomhet. Dernest er det viktig at støtteordningene i sum innrettes slik at de virksomheter som til enhver tid er hardest rammet av smitteverntiltakene får relativt sett mest støtte.
Selv om fornøyelsesparkene fortsatt har betydelige begrensninger på sin aktivitet, så kan de i utgangspunktet ta inn store folkemengder, så lenge man overholder 1-metersgrensen. Ifølge NRK 21. juni opererer Dyreparken med en maksgrensen på 6000 besøkende av gangen. Hunderfossen Eventyrpark regner med å øke til maksimalt 6000 personer pr. dag i løpet av sommersesongen, mens Tusenfryd venter å ha maks 3500 personer i høysesonghelgene.
De omreisende tivoliene er derimot i utgangspunktet underlagt antallsbegrensningen som gjelder arrangementer, som fra 15. juni er inntil 200 personer. I følge Norges Circus og Tivoliforening (NCTF) er en slik antallsbegrensning langt fra tilstrekkelig kundegrunnlag for å kunne dekke driftskostnader som kreves for å holde deres tivolier åpne. Dernest kommer hovedinntektsgrunnlaget til omreisende tivoli fra arrangementer som i sommer er avlyst. De omreisende tivoli er dessuten avhengig av å ha et betydelig antall personell med spesialkompetanse som følge av at de har flyttbare installasjoner og ikke faste anlegg.
For å kunne opprettholde en viss aktivitet i sommer, har flere tivoli valgt et helt nytt, midlertidig, driftskonsept, gjennom å etablere stasjonære tivoliparker. Dette har medført store, ekstraordinære investeringskostnader, blant annet knyttet til opparbeiding/tilrettelegging av lukkede parkområder, bookingsystemer og markedsføring.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Hensikten med vedlikeholdsordningen er å sikre at virksomheter underlagt tivoliloven og taubaneloven har nødvendig likviditet til å gjennomføre lovpålagt vedlikehold. Denne type vedlikehold er sentralt for at de skal kunne gjenoppta sin virksomhet når smittevernreglene tillater det. Det gjøres ikke forskjell på om installasjonene er faste eller omreisende. Omreisende tivoli vil derfor kvalifisere til ordningen, forutsatt at de møter de øvrige kriteriene for ordningen.
Vedlikeholdsordningen gjelder ikke alt vedlikehold i forbindelse med generell drift, men er særskilt knyttet til driften av installasjonene som er regulert i de to lovene. Det legges opp til at virksomhetene skal følge vedlikeholdsplanen for 2020. Støtten beregnes ut fra omsetningstapet for mars, april og mai.
Både lovpålagte vedlikeholdskostnader og faste uunngåelige kostnader som dekkes av den generelle kompensasjonsordningen er kostnader som ikke kan reduseres på kort sikt i takt med aktivitetsnivået. De omreisende tivolienes kostnader i forbindelse med endret drift omfattes ikke av dette.