Espen Barth Eide (A): Klimagassutslippene fra norske fritidsbåter er større enn både fiskeflåten og landets ferger til sammen.
Når vil statsråden følge opp sin uttalelse fra 2019 og legge fram tiltak for å fremme et teknologiskifte for at fritidsbåtene kan fase ut fossile drivstoff og ta i bruk lav- og nullutslippløsninger?
Begrunnelse
Vi står nå foran en sommer hvor store deler av befolkningen kommer til å feriere i eget land og mange kommer til å tilbringe mye tid på vannet i egen båt. Grunnet Coronapandemien ser vi nå at salget av fritidsbåter øker. Nylig kan vi lese at antallet fritidsbåter i Norge når snart millionen. Båtlivet er en viktig kilde til glede og rekreasjon. Samtidig ser vi at motorene blir større og at farten øker, noe som igjen øker også klimagassutslippene. For å kutte utslipp bør også fokuset på teknologiutvikling for fritidsbåter øke, på samme måte som innen offentlig og kommersiell skipsfart.
Regjeringen har lagt fram sin Handlingsplan for grønn skipsfart som sier at utslippet fra alle fartøystyper skal halveres innen 2025. Både båtfolket og båtbransjen venter på tiltak som gjør det attraktivt å velge elektrisk eller annen nullutslippsteknologi. Som vi har erfart på privatbilmarkedet, blir det ikke mye etterspørsel etter klimavennlige båter før prisene blir mer konkurransedyktige og infrastrukturen kommer på plass.
Den 24. juni i fjor hadde Dagens Næringsliv en artikkel om fritidsbåtene i et klimaperspektiv. Artikkelen presenterte en båtprodusent i Tvedestrand som bygger elektriske fritidsbåter, og det ble forklart hvorfor det er nødvendig med offentlige støttetiltak som gjøre det attraktivt for båtfolket å velge elektriske båter. I samme artikkelen var det også en uttalelse fra statsråden hvor han hadde også følgende sitat:
«Fritidsbåter er en betydelig kilde til klimagassutslipp. Vi er nødt til å gjennomføre den samme revolusjonen der som vi har sett innenfor personbilmarkedet, sier statssekretær Sveinung Rotevatn».
Båtfolket venter nå på tiltak som gjør det attraktivt å velge elektrisk, på samme måte som vi har hatt for personbiler de siste årene. Det er det som skal til for å starte den revolusjonen, slik Rotevatn snakket om i 2019.