Skriftlig spørsmål fra Arild Grande (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1953 (2019-2020)
Innlevert: 16.06.2020
Sendt: 17.06.2020
Besvart: 24.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Arild Grande (A)

Spørsmål

Arild Grande (A): Vil statsråden sikre at det blir innvilget fritak for bompengeinnkreving for interntrafikk i Namdalseid innen bompengeinnkrevingen starter opp, slik Nord-Trøndelag fylkesting har vedtatt?

Begrunnelse

Viser til Stortingets vedtak 551,552 og 553 i sak nr. 5 i møte den 3.4.2017, Finansiering av prosjektet fv. 17/fv. 720 Dyrstad-Sprova-Malm i Nord-Trøndelag, justert innkrevjingsopplegg E16 Kongsvinger-Slomarka og auka kostnadsramme E6 Helgeland nord (Innst. 226 S (2016–2017), jf. Prop. 56 S (2016–2017)).
I Proposisjon 56 S (2016-2017) pkt. 3 vises det til Nord Trøndelag fylkesting sin behandling av saken i møte april 2015 sak 19/15, hvor fylkestingets vedtak i saken er gjengitt. Pkt. 7 i vedtaket har følgende ordlyd;
Det legges til grunn at trafikanter som betaler med automatisk brikke oppnår 10 prosent rabatt, og fylkeskommunen ber om at det innføres et passeringstak på 60 passeringer per bomstasjon per kalendermåned. Det legges også til grunn at interntrafikk i Namdalseid ikke belastes for bompenger i bomsnitt i Sprova.
Tidligere Namdalseid kommune søkte myndighetene om fritak for innbyggere identifisert med navn, adresse og gårds-/ bruksnummer.
Både fra tidligere Namdalseid kommune og nå fra Namsos kommune har det vært etterspurt en beslutning fra departementet i spørsmålet om å innvilge fritak for bompengeinnkreving for interntrafikk i Namdalseid.
Den nye veien er åpnet og tatt i bruk fra april i år, og bompengeinnkrevingen skal ifølge Trøndelag fylkeskommune settes i gang tidlig i juni måned.
At det igangsettes bompengeinnkreving begrunner ytterligere hvorfor det haster med å få en avklaring om fritak for innkreving for interntrafikk i Namdalseid i bomsnitt Sprova.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Statens vegvesen fattet vedtak om godkjenning av takst og rabattsystem for fv 17/fv 20 Dyrstad – Sprova - Malm, 22.oktober 2019. Bakgrunnen for takstvedtaket er Stortingets behandling av Prop. 56 S (2016-2017) Finansiering av prosjektet fv 17 / fv 720 Dyrstad – Sprova – Malm i Nord-Trøndelag, justert innkrevjingsopplegg E16 Kongsvinger – Slomarka og auka kostnadsramme E6 Helgeland nord, jf. Innst. 226 S (2016-2017).
Av bompengeproposisjonen og takstvedtaket fremgår det bl.a. at det skal gis fritak etter til enhver tid gjeldende retningslinjer. I henhold til takstretningslinjene foreligger det ikke fritaksgrunn for beboerne i Almlia. Samferdselsdepartementet har imidlertid anledning til å innvilge unntak fra gjeldende fritaksordning.
Et eventuelt fritak for beboerne i Almlia i Namdalseid har liten betydning for prosjektets inntektsgrunnlag. Spørsmålet er derfor prinsipielt, da det kan være svært uheldig dersom en beslutning om fritak i dette prosjektet får uønskede presedensvirkninger i tilsvarende saker. Vi har i dag noen få særordninger hvor det historisk er gitt fritak for husstander for kjøring til kommunesenteret. Samtidig er det slik at en betydelig del av bompengeinntektene nasjonalt kommer fra jobbreiser innenfor egen kommune. Fritak for nye grupper kan skape nye forventninger andre steder, og dersom noen får fritak og andre ikke vil dette kunne være et brudd på likebehandlingsprinsippet. Jeg mener det er viktig å begrense bruken av fritak og særordninger utover fritaksgrunnene som står nevnt i takstretningslinjene. Dersom noen grupper får unntak eller lavere takster, må andre brukere betale mer, både for å dekke inn inntektstapet det medfører og for å dekke de økte administrative kostnadene knyttet til særordningene. Fritak etter denne type prinsipper bidrar til at andelen administrasjonskostnader øker på bekostning av å betjene bompengelån. Samferdselsdepartementet har derfor arbeidet for å bli kvitt denne type særordninger, blant annet ved innstrammingen av fritaksgrunner i takstretningslinjene.
Hensynet til regionale og lokale vedtak, samt behovet for en bompengepolitikk som oppleves legitim og fornuftig må veies mot hensyn til økte administrasjonskostnader, forutsigbare takstretningslinjer og uønsket presedens. Samferdselsdepartementet vil fatte et endelig vedtak i saken om kort tid.