Siv Henriette Jacobsen (A): Om lag 13,3 tonn plastpellets ble i februar lekket ut i Oslofjorden etter et utslipp fra skipet M/V Trans Carrier. Dette er en alvorlig hendelse.
Hvilke tiltak vil statsråden sette i verk for å hindre lignende utslipp ved frakt av pellets i fremtiden?
Begrunnelse
I følge beregninger fra Oslofjordens Friluftsråd kan utslippet inneholde så mye som 5-600 millioner med bitte små plastperler eller pellets. Disse havnet i sjøen vest for Danmark 23. februar, etter at det under et uvær ble slått hull i en container som var om bord i skipet M/V Trans Carrier, som eies av selskapet Sea-Cargo.
Det foregår nå et svært krevende oppryddingsarbeid rundt Oslofjorden for å fjerne så mye av dette som mulig. I Norge er det over 10.000 kilometer med skjærgård som kan bli berørt av utslippet, og vi kan ikke utelukke at også Sverige og Danmark er berørt. Plastpelletsene sprer seg med havstrømmene. Det er gjort funn på Sørlandet, og de vil med all sannsynlighet også spre seg nordover. Plastpellets fra dette utslippet vil dermed være ute i miljøet i mange titalls år fram i tid.
Dette utslippet viser at det er god grunn til å se grundig på rutinene ved frakt av plastpellets til sjøs. Dagens fraktemetode virker å være svært sårbar for ulykker. Selv et lite hull i en container kan forårsake stor skade og mye kan renne ut i havet. I samråd med bransjen og fagekspertise bør en her vurdere en rekke tiltak for å kunne sikre lasten bedre. Det er mulig å se for seg reguleringer i forhold til alt fra ulike barrierer mellom pellets og kontainer, til størrelsen på kontainere og plasseringen av lasten på dekk.