Skriftlig spørsmål fra Heidi Greni (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1877 (2019-2020)
Innlevert: 10.06.2020
Sendt: 11.06.2020
Besvart: 19.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Heidi Greni (Sp)

Spørsmål

Heidi Greni (Sp): Er dette kuttet i tråd med driftsavtalen som er inngått, eller gjort i samråd med direktoratet, og mener statsråden det er fornuftig å kutte så drastisk i tilbudet all den tid folk oppfordres til å feriere i eget land og til å reise mest mulig kollektivt av miljøhensyn?

Begrunnelse

Regjeringen begrunnet jernbanereformen med at det skulle gi et bedre tilbud ut til kundene. Etter at SJ overtok drifta fra juni ble det straks gjennomført kraftige reduksjoner på alle banestrekningene frem til slutten av august. Reduksjonen er så mye som blant annet 10 avganger på Nordlandsbanen, 7 på Trønderbanen, og 4 på Rørosbanen. Dette skjer i et år hvor regjeringen anbefaler alle å feriere i Norge grunnet smittesituasjonen med korona, og samtidig som at folk oppfordres til å reise kollektivt av miljøhensyn. Smittesituasjonen gjør også at det er pålagt å kun bruke annethvert sete. Da kunne man forvente at en kapasitetsøkning var en bedre løsning i stedet for en reduksjon i tilbudet.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: SJ Norge vant konkurransen om Trafikkpakke 2 i tøff konkurranse mot Vy tog. I konkurransen stilte Jernbanedirektoratet minstekrav som tilsvarer dagens tilbud på de berørte togstrekninger. Utover dette fremgår det av trafikkavtalen mellom Jernbanedirektoratet og SJ Norge at sistnevnte i avtaleperioden skal gjennomføre blant annet rutetilbudsforbedringer, etablere lavpriskalender og oppgradere serveringstilbudet.

Utbruddet av Covid-19-pandemien førte til at antall togreisende ble redusert med 80-90 prosent, med en tilsvarende reduksjon i togselskapenes billettinntekter. Kort tid etter at nedgangen i etterspørsel inntraff, ble togoperatørene og Jernbanedirektoratet enige om et nedskalert rutetilbud, der arbeidsreisende med samfunnskritiske funksjoner ble prioritert – samtidig med at smittevernreglene ble ivaretatt. Etter gjenåpning av barnehager og skoler i månedsskiftet april/mai, ble togtilbudet i storbyområdene Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger tilbakeført til tilnærmet ordinært nivå. Innstilte avganger på Meråkerbanen skyldes reiserestriksjoner til Sverige. Enkelte av innstillingene representanten omtaler ville uansett vært redusert ifm. den ordinære overgangen til sommerruter.
Redusert togtilbud har ikke noe med at SJ har overtatt driften av togtrafikken fra Vy, men skyldes redusert etterspørsel etter togreiser som følge av virusutbruddet. Representantens påstand om at redusert rutetilbud skyldes SJs overtakelse av trafikken gir ikke et riktig bilde av situasjonen. Ved operatørbytte fra Vygruppen til SJ Norge 8. juni, ble togtilbudet i all hovedsak videreført. Basert på utvikling i etterspørsel ble det supplert med helgeavganger på Dovrebanen, og redusert med én avgang hver vei på Rørosbanen. For Nordlandsbanen, Trønderbanen, Raumabanen og Meråkerbanen ble det videreført et identisk togtilbud ved operatørbyttet.
Jernbanedirektoratet har fortløpende dialog med togoperatørene for å vurdere behov for oppskalering av togtilbudet etter myndighetenes anbefaling om norgesferie. Togoperatørene melder om økende interesse og forhåndsbestillinger av togreiser på lengre strekninger, og flere avganger på fjerntogenestrekningen vil bli vurdert, herunder nattog.
Samtidig er det slik at Folkehelseinstituttet fortsatt oppfordrer til å begrense bruk av kollektiv transport i hverdagen, utover reiser som er helt nødvendig. Ved offentlig transport samles ofte mange ukjente mennesker på samme sted før, under og etter reisen, og det vil kunne være vanskelig å holde tilstrekkelig avstand.