Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Laabak (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1853 (2019-2020)
Innlevert: 08.06.2020
Sendt: 09.06.2020
Besvart: 17.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bjørnar Laabak (FrP)

Spørsmål

Bjørnar Laabak (FrP): Vil samferdselsministeren sikre at strekningen Melleby–Ørje utvides til 4-feltsvei, eller at det etableres midtdeler for tiltak til økt trafikksikkerhet slik at E18 fra riksgrensen ved Sverige og Vinterbro blir ferdig utbygd som møtefri vei slik det står i NTP?

Begrunnelse

Det er av stor betydning at gjenstående parsell på E18 ferdigstilles med 4-felt (Retvet–Vinterbro) som siste av totalt 9 delstrekninger mellom Oslo og svenskegrensen.
Parsellen E18 Melleby–Ørje er bygget som tofeltsvei uten midtdeler. Det er behov for at denne strekningen utvides til 4-feltsvei, eller det etableres midtdeler.
Det står i gjeldende NTP:

"På E18 bygges strekningen mellom Vinterbro og Retvet ut. Når prosjektet er ferdig, vil E18 fra riksgrensen ved Sverige og Vinterbro være ferdig utbygd som møtefri vei."

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: E18 Ørje-Vinterbro er en høyt trafikkert rute, og en viktig hovedferdselsåre mellom hovedstadsområdet og Sverige. Når E18 Retvet-Vinterbro ferdigstilles i henhold til gjeldende NTP 2018-2029, gjenstår det en 15 km lang strekning mellom Ørje og Melleby med manglende midtrekkverk. Selv om trafikksikkerhetssituasjonen på denne strekningen ikke er alvorlig, er det ønskelig at hovedvegen mellom Oslo og Stockholm ikke skal ha brudd i standard. Midtrekkverk mellom Ørje og Melleby gjør også at skiltet hastighet kan settes opp, noe som gir økt nytte for trafikantene.
Det er per i dag ikke igangsatt planlegging med sikte på utbygging i løpet av inneværende NTP-periode. Tiltaket vil bli vurdert i samband med stortingsmeldingen om kommende NTP.