Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1659 (2019-2020) Innlevert: 17.05.2020 Sendt: 18.05.2020 Besvart: 26.05.2020 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup
Willfred Nordlund (Sp): Statsråden viser til at Forsvarsbygg bygger etter den gamle reguleringsplanen fra 1992 på Evenes i påvente av en ny reguleringsplan i sitt svar på Dokument nr. 15:1489. Betyr det også at man tar til hensyn, og gjør forberedende arbeider for Nord-Norge banen som er inntegnet i den nevnte reguleringsplanen?
Nikolai Astrup: Traséen på plankartet fra 1992 er ikke med i Evenes kommunes gjeldende kommuneplan. Forberedende arbeider for Nord-Norgebanen er heller ikke en del av planarbeidet. Ingen av høringsinstansene har tatt opp forholdet til Nord-Norgebanen i sine uttalelser til planprogram og forslag til den statlige reguleringsplanen. Nord-Norgebanen har heller ikke vært tema under møtene Forsvarsbygg har hatt med berørte myndigheter og i regionalt planforum.I gjeldende Nasjonal Transportplan (Meld. St. 33 2016-2017) står det at Samferdsels-departementet vil be Jernbanedirektoratet gjøre et oppdatert kostnadsanslag for strekningen Fauske – Tromsø. Dette arbeidet ble gjennomført i 2019, og vil inngå i et større KVU-arbeid om transportløsninger i Nord-Norge. Dersom det blir besluttet å forlenge banen med et sidespor til Harstad, er det grunn til å tro at det må gjøres en ny vurdering av konsekvenser for videre planlegging og regulering. Det er på nåværende tidspunkt derfor ikke aktuelt å innarbeide dette i den statlige reguleringsplanen for Evenes flystasjon og Harstad/Narvik lufthavn.