Bjørnar Laabak (FrP): Kan statsråden tenke seg å se nærmere å begrense muligheten for kommuner til å beregne gjengs leie (markedspris) for utleie av omsorgsboliger, som er en del av kommunens boligsosiale arbeid, og som er finansiert gjennom husbanken med lån- og tilskudd, og dersom statsråden mener gjengs leie bør opprettholdes; hvordan kan det beregnes markedspris på en bolig som ikke er omsettelig i det samme markedet man sammenligner mot?
Begrunnelse
Gjengs leie (markedsleie) er innført i kommuner som mal for utleie av kommunale boliger. Man kan, slik jeg ser det, dele inn kommunenes tilgjengelige boliger i flere kategorier. Omsorgsboliger, eldreboliger (trygdeboliger/omsorgsboliger), rus- og psykiatriboliger og ordinære boliger. Felles for boligene er at de er en del av kommunens boligsosiale arbeid. I tillegg til at kommunene eier egne boliger leier de inn boliger i det private boligmarkedet for tildeling til vanskeligstilte. Majoriteten av boligene, for de fleste kommuner, er finansiert med lån og tilskudd gjennom Husbanken bortsett fra de boligene kommunen bistår den enkelte å leie i privatmarkedet som for eksempel ved bosetting av flyktninger.
Det er mange eksempler på at omsorgsboliger og bofellesskap får en svært høy husleie fordi kommuner beregner gjengs leie. Minstepensjonister, uføre, personer med utviklingshemming- og nedsatt funksjonsevne og andre med lav inntekt ville med tidligere innretning på bostøtte få store deler av husleien dekket. Dette var noe av vurderingen for noen år siden da gjengs leie ble innført. Siden bostøtten nå i større grad «fanger» barnerike familier har mange aleneboere fått en større belastning/bokostnad enn det som var tiltenkt da kommunestyrene vedtok gjengs leie.