Skriftlig spørsmål fra Kari Elisabeth Kaski (SV) til finansministeren

Dokument nr. 15:1541 (2019-2020)
Innlevert: 07.05.2020
Sendt: 08.05.2020
Besvart: 19.05.2020 av finansminister Jan Tore Sanner

Kari Elisabeth Kaski (SV)

Spørsmål

Kari Elisabeth Kaski (SV): Hvor mange prosjekter, og hvilke prosjekter, er det anslått/beregnet at vil bli realisert på grunn av regjeringens forslag til endringer i oljeskatteregimet, og er det gjort en vurdering av hvorvidt dette først og fremst vil utløse leteprosjekter og utvikling av helt nye prosjekter på bekostning av vedlikehold av eksisterende installasjoner?

Begrunnelse

Regjeringens forslag til endring i oljeskatteregimet vil endre incentivene for oljeselskapene og deres investeringsbeslutninger. En risikerer at flere samfunnsøkonomisk ulønnsomme prosjekter blir gjennomført, særlig med tanke på den ustabile situasjonen i markedet for fossil energi.
Det er tidligere rapportert av regjeringen at flere prosjekter knyttet til vedlikehold er utsatt på grunn av smittevernhensyn. En betydelig del av den reduserte etterspørselen fra sokkelen er dermed ikke nødvendigvis prosjekter som er stoppet ut fra økonomiske vurderinger. Det er dermed grunn til å anta at økte investeringer i større grad vil dreie seg om nyinvesteringer og leteprosjekter, og dermed forsinke den nødvendige omstillingen av norsk industri og økonomi.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Sammenfallende med virusutbruddet har oljeprisen falt kraftig. Gassprisen er også lav. Lave priser på olje og gass, og driftsutfordringer som følge av smitteverntiltak knyttet til virusutbruddet, gjør at oljeselskaper skyver på leteaktivitet, investeringer på felt og investeringer knyttet til funn. Også vedlikehold som ikke er kritisk, skyves på.
Smitteverntiltak har påført de fleste næringer i norsk økonomi ekstrakostnader knyttet til pågående aktivitet. Dette gjelder også mange leverandørbedrifter. Utsettes planlagt aktivitet hos petroleumsselskapene, venter leverandørbedriftene betydelig redusert etterspørsel den nærmeste tiden.
Det er iverksatt omfattende tiltak for å begrense skadevirkningene for norsk økonomi, foretak og arbeidsplasser. Regjeringen mener at situasjonen i petroleums- og leverandørvirksomhetene tilsier at det bør settes inn midlertidige tiltak som bedrer likviditeten i petroleumsselskapene, slik at de får økte muligheter til å gjennomføre planlagte investeringer og annen aktivitet fremover. Tiltakene kan hjelpe leverandørvirksomheten med å holde hjulene i gang ved at forventede kontrakter knyttet til nye prosjekter kommer ut på anbud, og motvirke en negativ utvikling med permitteringer, oppsigelser og eventuelt konkurser. Den beregnede lønnsomheten etter skatt av investeringene kan også øke, avhengig av hvilket avkastningskrav petroleumsselskaper anvender, jf. omtale i Prop. 113 L (2019-2020).
Regjeringen vil også foreslå en grønn omstillingspakke for å bedre konkurranseevnen, omstillinge og bidra til økte utslippsreduksjoner i næringslivet for perioden etter virusutbruddet. Denne vil legges frem for Stortinget i slutten av mai.
I punkt 2.1 i Meld. St. 2 (2019-2020) omtales utviklingen i oljemarkedet og petroleumsnæringen. Det anslås at petroleumsinvesteringene vil falle med om lag 9 pst. i år og neste år. Det er da lagt til grunn at regjeringens forslag om midlertidige skatteendringer gir petroleumsselskapene økte muligheter til å gjennomføre investeringer som de hadde planlagt før virusutbruddet. Usikkerheten er stor, og nedgangen i investeringene kan bli større enn dette.
Virksomheten på norsk sokkel er bygget på en velfungerende modell. Myndighetene bidrar med gode og stabile rammevilkår. Selskapene tar de kommersielle beslutningene og forestår den daglige operasjonelle aktiviteten. Det innebærer at det er oljeselskapene, som rettighetshaver i de ulike utvinningstillatelsene, som tar beslutninger om leting, utbygging og drift.