Skriftlig spørsmål fra Kari Elisabeth Kaski (SV) til finansministeren

Dokument nr. 15:1401 (2019-2020)
Innlevert: 22.04.2020
Sendt: 23.04.2020
Besvart: 29.04.2020 av finansminister Jan Tore Sanner

Kari Elisabeth Kaski (SV)

Spørsmål

Kari Elisabeth Kaski (SV): Vil Norges Bank ha tilgang til all informasjonsutveksling mellom Nicolai Tangen og AKO Capital i perioden han skal inneha stillingen som sjef for NBIM?

Begrunnelse

Norges Bank sa først at Nicolai Tangen skulle «kutte alle bånd» til AKO Capital før han tar jobben som sjef for NBIM, og at pengene i AKO Capital skulle overføres til stiftelsen AKO Foundation. Senere har det kommet frem at Tangen skal beholde eierposisjoner i fondet, men ikke motta utbytte i årene han sitter som sjef for NBIM. Slike koblinger og økonomiske interessekonflikter er uansett problematisk, men er ekstra problematisk gitt hedgefond sine investeringsstrategier, som ofte innebærer å ta store posisjoner i enkeltselskap eller enkeltmarkeder, og gjøre dette med høy gjeldsgrad for å maksimere avkastning. Tilgang til privat informasjon kan derfor være svært betydningsfullt for et slikt fond sammenlignet med for eksempel et indeksfond.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Det er Norges Bank som har ansvaret for å ansette daglig leder for bankens forvaltning av Statens pensjonsfond utland (SPU), jf. sentralbankloven § 2-13, og som dermed må vurdere hva slags informasjon banken trenger av hensyn til ansettelsen av Nicolai Tangen.
Det stortingsoppnevnte representantskapet fører tilsyn med Norges Bank. Representantskapets ansvar omfatter blant annet tilsyn med om bestemmelsene for virksomheten blir fulgt (sentralbankloven § 2-17 jf. § 4-1). Det ligger til representantskapet å vurdere om Norges Bank har tilstrekkelig med informasjon relevant for de rammer som gjelder ansettelsesforholdet.
Jeg har mottatt en rekke spørsmål de siste dagene i henhold til Stortingets forretningsorden § 70 som i stor grad sammenfaller med representantskapets spørsmål til Norges Bank. Mange av disse spørsmålene krever at departementet innhenter informasjon fra Norges Bank om forhold som representantskapet skal vurdere. Norge Bank har uttalt til departementet at den anser at det er naturlig at den prioriterer å svare på spørsmålene fra representantskapet.
Jeg anser at både arbeidsfordelingen som følger av sentralbankloven § 2-17 jf. § 4-1 og særlig det forhold at representantskapet har ansettelsesprosessen til behandling, medfører at det er hensiktsmessig å avvente Norges Banks svar til representantskapet og de undersøkelser og vurderinger som representantskapet har initiert.