Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1307 (2019-2020) Innlevert: 02.04.2020 Sendt: 03.04.2020 Besvart: 21.04.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Kirsti Leirtrø (A): Staten har for Trondheimsregionen signert en byvekstavtale med en forpliktelse på to tog i timen på strekningen Trondheim – Steinkjer innen 2024. Hvordan henger det sammen med jernbanedirektoratets svar på prioriteringer til Nasjonal transportplan 2023-2033 hvor de foreslår prosjektet inn i siste periode, og vil dette si at staten ikke står ved signert byvekstavtale?
Knut Arild Hareide: Jernbanedirektoratets svar på prioriteringer til Nasjonal transportplan 2022-2033 er et faglig råd til departementet. Innspillene fra Jernbanedirektoratet og de andre statlige transportvirksomhetene vil sammen med innspill fra fylkeskommunene og de største bykommunene (frist 14. mai 2020) og høringsuttalelser (frist 1. juli 2020) utgjøre et viktig grunnlag for regjeringens prioriteringer i stortingsmeldingen om NTP 2022-2033, som planlegges fremmet våren 2021. Byvekstavtalen mellom kommunene Trondheim, Melhus, Malvik og Stjørdal, samt Trøndelag fylkeskommune og staten 2019–2029 henviser til en målsetting i inneværende NTP for perioden 2018–2029. Byvekstavtalen følger NTP-perioden, og det er således lagt opp til å reforhandle avtalen når NTP 2022–2033 er behandlet.Jeg understreker, regjeringens prioriteringer kommer i stortingsmeldingen om NTP våren 2021.